BENZINE VOORBIJ

Ik voel mij geroepen een korte reactie op het artikel 'De benzine voorbij' te geven (W&O, 31 oktober). Niet de aandrijving, door verbranding of elektriciteit, is het belangrijkste aspect in het vervoer, maar de keten-efficientie van de meegenomen brandstof bepaalt de aandrijvingskeuze en de vervuiling. Deze keten-efficientie laat zien dat er een enorm verschil bestaat tussen de wenselijkheid van elektrisch aangedreven auto's gevoed door accu's of door chemische brandstofcellen.

De gehele keten van een accu-gevoede elektrische auto bestaat uit kolen-centrale-distributie-lader-accu-elektromotor-aandrijving . De efficientie van die keten bedraagt ruwweg 40%90%85%60%60%90% maal de efficientie van de aandrijving. De verbrandingsmotor haalt ten minste 20%, terwijl een brandstofcel met 40% nog eens twee maal efficienter is. Daarmee is dus een elektrisch aangedreven auto wellicht een goed idee maar dan wel eentje met een brandstofcel en niet eentje met een accu. Zoals in het artikel gezegd, moet ook de waterstof in de brandstofcel ergens vandaan komen, ook dat kost energie.

Verder zijn er nog voldoende andere mogelijkheden, zoals gasturbines met elektromotoren, en staat de ontwikkeling van de verbrandingsmotor ook niet stil. Omzetting van energie van de ene naar de andere vorm is nou eenmaal nooit gratis. De gehele keten dient in ogenschouw genomen te worden en niet alleen dat stukje dat zich in de auto zelf bevindt. Het zuinigste is nog altijd thuis werken en niet rijden.