Nederlandse bedrijven in Zuid-Amerika

ABN Amro is er - via voorloper de Hollandsche Bank Unie - al sinds begin deze eeuw vertegenwoordigd. Met de aankoop van Banco Real dit jaar heeft de bank in Brazilie een derde thuismarkt geschapen naast die in Nederland en de Verenigde Staten. ABN Amro is op het continent vooral actief in het financieren van bedrijven, maar richt zich in Brazilie en Argentinie ook op kredietverlening aan particulieren. Voor ABN Amro is de handelsmissie vooral een versterking van de bestaande contacten.

AG Autogas worstelt met de onbekendheid van Zuid-Amerikanen met auto's die op lpg rijden. Het bedrijf hoopt contacten te leggen in Argentinie en ziet een goede kans om in Chili een contract te sluiten voor de levering van autogassystemen en installaties voor lpg-stations.

Ahold ziet de regio als een belangrijke arena in de strijd tussen de grootste detailhandelconcerns ter wereld en heeft er de laatste jaren meer in geinvesteerd dan in Azie. In Brazilie is Ahold mede-eigenaar van de grote supermarktketen Bompreco, terwijl inmiddels een openbaar bod is uitgebracht op de overige aandelen van de keten Disco in Argentinie. Ahold gaat niet mee, want “de missie voegt niet veel toe'.

Boskalis baggert op dit moment “vrij weinig' aan de kusten, vooral sinds de Belgische concurrent De Nul de Nederlandse baggeraars aftroefde in Argentinie. Het samen met Ballast Nedam verzonnen vliegveld bij Buenos Aires is voorlopig van de baan. Boskalis ziet wel “perspectieven en nieuwe werken op termijn' in Brazilie en Argentinie en gaat daarom mee. Niet naar Chili, want de havens daar zijn al diep genoeg.

De Haven van Rotterdam verwerkt jaarlijkse grote hoeveelheden ijzererts, vlees fruit, soja en basischemicalien uit de regio. Zo wordt een vijfde van al het Braziliaanse sinaasappelsap verscheept naar Rotterdam. De Rotterdamse haven onderhoudt bij de trip contacten, waarmee later mogelijk kennis over het opbouwen en doelmatig laten opereren van een haven kan worden verkocht.

ING heeft onder de naam NMB naam gemaakt bij de schuldencrisis in de jaren tachtig met de zogeheten schuldconversie. De regio is uitverkoren voor greenfields, nieuwe activiteiten in het bank- en verzekeringswezen.

ING gaat mee voor commitment, networking en het kweken van goodwill, maar zonder boodschappenlijst.

Koninklijke/ Shell pompt olie op in onder meer Brazilie, Argentinie en Chili en verkoopt er benzine onder de eigen merknaam bij pompstations. De Nederlands-Britse oliegigant gaat mee om te benadrukken dat de regio voor de onderneming belangrijk is.

Paques verkocht het afgelopen decennium 100 waterzuiveringsinstallaties in Brazilie, een derde van de totale afzet. Verwacht in dat land een contract te tekenen voor de verkoop van andere milieutechnologieen en hoopt in Chili en Argentinie contacten te kunnen leggen voor de afzet in de mijnbouw en industrie.

Philips is al sinds de jaren dertig sterk aanwezig in met name Brazilie. Bijvoorbeeld in Sao Paulo, waar een grote fabriek voor kleine huishoudelijke apparaten staat. Voor de wereldmarkt worden daar de keukenmixers gemaakt. Philips is niet uitgenodigd voor de missie en denkt ook niet dat deelname “business had geschapen'.

Stork onderhoudt de 100 Fokkervliegtuigen in Brazilie en Argentinie, verkoopt er pluimveeslachterijen en levert machines voor de omvangrijke voedingsindustrie. Het industrieconcern verwacht geen “handtekeningen onder vette opdrachten', maar wel contacten met oude en nieuwe klanten en kabinetsleden.

Unilever is het tiende bedrijf in Brazilie en vecht zijn wereldwijde strijd met Nestle (voeding), Procter & Gamble (wasmiddelen) en L'Oreal (persoonlijke verzorging) ook uit in deze regio. Omo geniet in Brazilie, waar Unilever een speciaal waspoeder voor de armen ontwikkelde, een grotere naamsbekendheid dan Coca Cola. Unilever is 's werelds grootste verkoper van ijs, dat hier een belangrijke speerpunt is. Unilever is niet uitgenodigd voor de trip en betreurt dat niet.