Mengelmoes zet aan tot dansen

De grote kracht van de Britse popmuziek van de laatste decennia is het bijeenbrengen van niet-Britse muzikale invloeden tot een eigen geheel. Red Snapper is een typisch voorbeeld: de groep mengt jazz, soul, hiphop (dub-)reggae en house tot een opwindende, herkenbare eigen stijl. Typerend is de scherpe rand aan de muziek, die voortkomt uit de drang te vernieuwen en voorop te lopen en saaiheid uit alle macht vermijdend.

Het gemak waarmee de groep de volkomen natuurlijk klinkende rijk geschakeerde mengelmoes speelde, maakte in het Groningse Vera opnieuw indruk. Red Snapper heeft de afgelopen jaren met optredens op festivals als North Sea Jazz, Drum Rhythm en Crossing Border een aardige bekendheid opgebouwd in Nederland, wat te merken was aan de volle zaal, met een opvallend jong publiek. Aan de basis van de muziek stonden ontspannen maar strakke drums en diepe, spannende bastonen, gespeeld op een grote staande bas. Een funky elektrische gitaar en spaarzame toetsenpartijen voegden er speelse en sfeervolle accenten aan toe. Red Snapper is een van de weinige bands die dance-muziek spelen met voornamelijk akoestische instrumenten.

Veel stukken creeerden door de repetitieve drums en jagende bas een trance-effect, waarbij gitaar en toetsen (met samples van blazers) een licht onheilspellendee, sensuele film noir-sfeer opriepen. De muziek klonk een stuk uitbundiger dan op de twee albums van de groep zeker toen zangeres Alison David en rapper MC Det erbij kwamen op het podium. Zo werd `Grease', dat op de onlangs verschenen cd Making Bones zorgvuldig in elkaar gezet en tamelijk ingehouden klinkt, een enerverend nummer, waarin de zangeres en rapper zo nu en dan `Yeah!' riepen, intussen energiek en vrolijk lachend dansend op het snelle ritme. In andere nummers konden ze meer laten horen, zoals het prachtige `Image Of You', waarin Alison David vol passie over liefde, haat en afgunst zong en vertwijfeling en woede door liet klinken. Het eveneens door haar gezongen venijnige `Seeing Red' was een ander hoogtepunt, evenals het door MC Det soepel gerapte `Suckerpunch'.

De afwachtende houding die het publiek in het begin had, veranderde gaandeweg in meebewegen met de onweerstaanbaar swingende muziek en eindigde in enthousiast dansen op een luchtig denderend house-achtig nummer.

Drummer Richard Thair liet de mensen na afloop nog een tijd doordansen toen hij als DJ drum 'n' bass ging draaien.