In de zomer maar een uurtje fietsen

De wind giert over het perron. Treinen razen voorbij. Goederentreinen intercity's en sneltreinen denderen om de vijf minuten langs. Ineengedoken staan reizigers te wachten op de stoptrein richting Den Haag of Breda. Ze komen met de fiets uit Made of Raamsdonksveer.

Twintig minuten vertraging. “Op school vinden ze het al lang niet erg meer dat ik te laat kom', zegt Thierry van den Veke (14). Een andere manier om naar zijn school in Zwijndrecht te gaan, is er niet. “Als ik een vroegere trein neem, ben ik een uur te vroeg op school. Dan mag ik niet eens naar binnen. 's Zomers is dat niet zo erg, maar nu... De bus? Dan moet ik eerst een busstation zien te vinden. Ik geloof dat ik dan eerst naar Made moet fietsen en dan met bus naar Zwijndrecht.'

“Kan de minister niet bedenken dat dit een idioot plan is?' vraagt Arald den Braber (28). Hij reist dagelijks van Oudenbosch naar Breda. Met een tussenstop van een half uur in Lage Zwaluwe. De twee stoptreinen sluiten sinds de nieuwe dienstregeling niet meer aan. “Als die treinen nog minder gaan rijden, moet ik dat ook in de winter gaan fietsen. In de zomer is het wel te doen. Het is maar een uurtje.'