Brutto Gusto

Het heet de galerie van de slechte smaak te zijn en, onder ons gezegd en gezwegen, het is waar. Nergens vind je zoveel pijnlijk lelijk glas- en aardewerk als bij Brutto Gusto in Rotterdam. En met al die wanstaltigheid die grotendeels wordt opgeheven door het net zo ruim aanwezige, strakke design, wist galeriehouder en bloemenhandelaar Geer Pouls (46) tien jaar geleden in brede, Rotterdamse kring een trend te zetten. Liever gek en lelijk dan mooi en verantwoord.

Maar tussen de Keulse mosterdpotten en het pokdalig porselein uit de sixties kwam je ook kleine, kwetsbare tekeningen tegen, sequenties van organisch materiaal, foto's van Daan van Golden, gipsen rozen van Ben Oostrum. Want dat waren de kunstwerken van al die exposanten die maar al te graag in Pouls bloemenzaak - wat Brutto Gusto bovenal is - te gast waren.

Eind november 1998 zou alles anders worden, voorspelde Pouls een maand geleden. De bloemenzaak zou verhuizen naar het grotere, naburige hoekpand. Die nostalgia en neo-neo barok moesten de deur uit de galeriehouder kon het allemaal niet meer op zijn netvlies verdragen. Brutto Gusto zou opnieuw een trend gaan zetten. En nu met `minimal', met de anorexia op vormgevingsgebied.

Zondag opent officieel, inderdaad een deur verder, een nieuwe en veel grotere Brutto Gusto. Geen kroonluchters meer, maar tl-buizen langs het plafond; geen glas-in-lood-ramen, maar een streng gestucte balustrade, van waarachter `de baas' de handel kan overzien. We zitten even tussen de sanseviera's van honderdvijftig piek en de knotsige knollen van de amaryllissen. “Dat `minimal' is me niet gelukt', zegt Pouls zonder enig spoor van spijt; “ik kon die vazen en potten niet zomaar de deur uitdoen, want daarvoor ben ik veel te veel aan ze verknocht aan geraakt.

Pouls heeft nu heel veel meer licht en ruimte gekregen en daartussen staan in ijzeren stellingen weer zijn toonbeelden van `grote lulligheid', zoals Pouls zelf sommige vazen en potten etiketteert. Een paarse en hel groene wand moeten de bezoekers naar achter lokken, voorbij de emmers met witte orchideeen waar nu een ovale doos met gipsen rozen van Ben Oostrum hangt.

De echte openings-exposant is J.H.J.

van Melis, `een folklore-kunstenaar', aldus Pouls, die graag in oranje verf stukken van al bestaand Wedgwood-porselein opvrolijkt. Helaas is al het glazuur van zijn nieuwe tentoonstellingsvazen in de oven versuikerd, dus er wordt nu stevig aan een tweede lading gewerkt. Intussen kijken we naar Van Melis' collages en daar word je wel vrolijk van: reeksen oranje geverfde dahlia-knolletjes, die elk een naam kregen als Lady Linda, Heidi, New Beat of Dutch Boy en die staan dan weer opgesteld tegen een decortje van oranje vlaggetjes en damborden. Wie `een Van Melis zonder zorgen' wil zien, kijkt naar een korps van mini-majorettes, figuranten van een kinderspeeltrein-trace, die tegen de ondergaande zon - weer oranje natuurlijk! - benen hoog en armen wijd, hun uiterste best staan te doen. Intussen bereidt Geer Pouls ook nog een andere expositie voor, als gastconservator bij galerie MK Expositieruimte in de Witte de Withstraat 53, ook in Rotterdam. Onder de titel Natte nachten geen vazen daar, maar vooral veel `stoute mannen- en jongenskunst', waarbij met name het mannelijk lid op de dagboektekeningen van Bas Meerman en schilderijen van Frans Franciscus (er zijn nog vier andere kunstenaars vertegenwoordigd) naar voren springt.

Brutto Gusto zelf zal zich in de toekomst meer richten op project-matige exposities. Heilige kunst in de vorm van decoratieve doekjes tegen de muur, nee, dat mag niet meer van Pouls. Het werk moet voortaan inhoudelijk met zijn zaak, met bloem en plant en vaas verband houden. Pouls wil verder nog inspelen op de Designprijs die in maart volgend jaar in Rotterdam wordt toegekend. En tussen alle bedrijven door moet er af en toe ook nog een kunstenaar worden uitgenodigd om een week lang met schaar en mes door de winkel te banjeren.

Wat we dan aan organische kunst te zien zullen krijgen, zal niets met `minimal' te maken hebben. Gelukkig maar!

Brutto Gusto, Nieuwe Binnenweg 162 b Rotterdam. T/m 24/12. Open: di. t/m vr. 11-18 uur, za. 11-15 uur. Opening: 22/11, 15-18 uur.

MK Expositieruimte, Witte de Withstraat 53 Rotterdam. T/m 20/12. Open: wo. t/m zo. 13-18 uur.