TUSSEN DE SCHERMEN

Artdirector Mia Schlosser (50) is binnenkort dertig jaar in dienst bij het NOB waar ze direct na de kunstacademie begon. Ze maakte ontwerpen voor uiteenlopende programma`s als Now or Never, Traumhochzeit, Zonder Ernst en De Fabriek. Ze krijgt `carte blanche', zegt ze. “Voor de Postcodeloterij wilde ik een stadionsfeer creeren. Met high-techmaterialen als aluminium, felle lichten en een enorme constructie wek je die suggestie.

Middenin het publiek heb ik als in een stadion een soort uitkijktoren gezet, waarop een presentator staat.' Typische showelementen noemt Schlosser rook, mist, flitsend licht en materialen als plexiglas en neon. “Bij drama werk je introverter, met stoffen, behang en tapijten. Shows zijn complexer, uitbundiger en de materialen vaak veel kostbaarder.' Een grote ruimte is een voorwaarde, vindt ze. “Er moet gedanst kunnen worden.' Overigens mist Schlosser dat dansen in de hedendaagse shows. “Die zijn tegenwoordig allemaal verbonden aan een spel. Ik ben niet zo'n spelletjestype.' Voor de publieke omroep werkt Schlosser nauwelijks meer. “Er is te weinig geld.'