Breng uw eigen Nornen groot; Computerspel Creatures 2

Je houdt je hart vast als je je eerste Creature hebt uitgebroed en het wezen zijn eerste stappen in cyberspace zet. Met hun grote oren en vragende ogen wekken de virtuele wezens direct ouderlijke instincten op.

Het spel Creatures 2 brengt de PC tot leven. In de mysterieuze wereld Albia liggen 6 eieren die uitgebroed moeten worden. Het opvoeden van de Norns, zoals de virtuele creaturen heten, is geen eenvoudige taak. Ze zijn eigenwijs en van alle kanten dreigt het gevaar. Ze kunnen opgegeten worden, verdrinken of ziek worden. (Om ze van de verdrinkingsdood te redden, vis je ze met de muis uit het water.) Geestelijke problemen op latere leeftijd worden overigens voorkomen door veel met de wezens te spelen. Aan speelgoed is geen gebrek in Albia.

Voor beginnende spelers is het raadzaam om een Norn tegelijk uit te broeden omdat je anders al snel het overzicht over het doen en laten van de beestjes verliest.

Het ecosysteem van Albia bevat ook een andere levensvorm: de ziekteverwekkende Grendels, de natuurlijke vijand van de Norns. Het valt niet mee je cyberkids tegen deze monsters te beschermen. Om definitief met de Grendels af te rekenen, moet je op zoek naar de geheime laboratoria in Albia. De labs bevatten veel geheimen om de Norns te redden.

Gevaarlijke insecten en giftige planten kunnen Norns ziek maken. Zieke beestjes moeten in quarantaine gebracht worden omdat ze anders de rest van de wezens ook besmetten. Bacteriele infecties die gepaard gaan met niezen zijn levensgevaarlijk. Er is een speciale Gezondsheids en Wetenschapskit om een diagnose te stellen. Met de Neurologiekit kunnen medisch geschoolde Norn-ouders de hersens van hun kroost beinvloeden. Omdat elke Norn een unieke genetische structuur heeft valt er veel te sleutelen aan de wezens.

Een van de bekendste Creatures-programmeurs is er zelfs in geslaagd een geheel nieuwe soort te kweken, de Waternorns.

Creatures 2 is gemaakt met geavanceerde kunstmatige intelligentie-technologie. De Norns zijn zogeheten zelflerende wezens die aan de hand van de `leercomputer' en het gedrag van de ouders en hun broertjes en zusjes bepaalde gedragspatronen (eten, slapen, vandalisme) aanleren. Cyberlife, de maker van het spel ontwikkelt ook computersimulaties voor het Britse ministerie van defensie.

De tijd gaat snel in Albia, een complex ecosysteem met 4 seizoenen van elk 2 uur. Al na anderhalf uur komt een Norn in de puberteit en kan hij of zij zelf kinderen krijgen. Voor de Norns die niet willen paren is er een speciaal Liefdeseiland met een romantische broedmachine. Er zijn ook ouders die zelfgekweekte Creatures op hun website voor adoptie aanbieden. Handig als je na een paar keer spelen onverhoopt kinderloos blijft.

Op Internet is een levendige Creatures-gemeenschap ontstaan die bijna net zo fascinerend is als Albia. Er zijn meer dan 400 websites waar cyberouders informatie en tips over de opvoeding van de Norns en overlevingsstrategieen uitwisselen.