Atomium wordt even reclamezuil

De Britse vliegtuigmaatschappij Virgin zal volgend jaar het Atomium in Brussel een maand lang inpakken in rode stof met het logo van het bedrijf. In ruil betaalt Virgin 2,5 miljoen gulden aan de stad Brussel, die naarstig op zoek is naar geld voor de renovatie van het monument.

Critici protesteren dat cultureel erfgoed niet moet worden overgeleverd aan “de commerce'. In Brussel heeft men weliswaar reserves bij deze oplossing, maar als er niets wordt gedaan bestaat het Atomium binnenkort niet meer, luidt de reactie.

Het Atomium, in 1958 gebouwd als tijdelijk monument voor de wereldtentoonstelling, verkeert in slechte staat. Om de benodigde 33 tot 53 miljoen gulden voor de renovatie te vinden, heeft de bevoegde wethouder een oproep gedaan aan sponsors. Met Eurofoot 2000 wordt nog onderhandeld. Tijdens het Europees voetbalkampioenschap in 2000 in Nederland en Belgie zouden de negen bollen van het Atomium worden veranderd in voetballen met het logo van de sponsor.