VLIEGTICKETS

Nederlandse bedrijven lopen voorop bij de overschakeling naar de euro. Driekwart van alle ondernemers op de zakelijke markt zal vanaf 1 januari 1999 grensoverschrijdende transacties in euro's uitvoeren. Daaruit blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven een stuk internationaler is georienteerd dan bijvoorbeeld een land als Frankrijk, waar slechts een op de vijf ondernemers de euro volgend jaar al gaat gebruiken.

In Duitsland gaat tweederde van de ondernemers direct na de jaarwisseling euro's gebruiken, in Groot-Brittanie - dat voorlopig niet meedoet aan de Economische en Monetaire Unie (EMU) - bijna de helft.

De percentages zijn afkomstig uit een onderzoek in opdracht van creditcardmaatschappij American Express, dat onlangs de resultaten presenteerde op een bijeenkomst met zijn Europese zakenrelaties.

De ondervraagde bedrijven zijn volgens het onderzoek massaal voorstander van de euro: 85 procent juicht de komst van de nieuwe Europese munt toe. De helft ziet met de komst van de euro meer mogelijkheden om hun activiteiten in Europa uit te breiden. In Frankrijk verwacht zelfs driekwart dat. Spaanse ondernemers daarentegen zijn pessimistischer gestemd. Slechts een op de acht denkt voordeel te kunnen behalen met de euro.

De Britten tonen zich nerveus. Tweederde van de ondervraagden uit het Verenigd Koninkrijk is er niet zeker van of zij de problemen die de euro met zich meebrengt wel voldoende hebben ingeschat. Ze maken zich onder meer zorgen over hun prijsbeleid en verzwaring van de administratieve werkzaamheden.

De ondernemers verwachten veel heil van de prijstransparantie die de euro zal veroorzaken. Als prijzen in heel Europa gemakkelijker te vergelijken zijn, zullen die naar elkaar toe groeien en op een lager niveau uitkomen, verwachten ze. Een ruime meerderheid is van plan op zoek te gaan naar leveranciers in Europa met de laagste prijs.

Aangezien American Express vooral zaken doet met frequente zakenreizigers, had de creditcardmaatschappij goed nieuws voor het gezelschap: het onderzoek had onomstotelijk aangetoond dat luchtvaartmaatschappijen en andere reisaanbieders door de komst van de euro hun kosten zullen moeten verlagen.

Van de ondervraagden was 70 procent daarvan overtuigd.

Een van de sprekers op de bijeenkomst de financiele man van KLM J. de Die, boorde die hoop echter direct de grond in. “Prijstransparantie leidt in de luchtvaart niet tot eenheidsprijzen, de verschillen in vraag en aanbod zijn daarvoor te groot en elk Europees land kent andere belastingen op luchtvaart.' De introductie van een nieuwe munteenheid maakt volgens De Die voor de prijs van vliegtickets niks uit. “U hoeft niet te verwachten dat die prijzen omlaag gaan.'