Smakeloosheid als consequente stijl in grote komische hit

Er zit ontwikkeling in het werk van de gebroeders Bobby en Peter Farrelly. Na Kingpin en Dumb and Dumber blijkt het als een love story geafficheerde There's Something About Mary een hele verbetering.

De grote Amerikaanse zomerhit is zo nu en dan werkelijk grappig en oprecht spotzuchtig. De regisseurs hebben nog steeds moeite om een grap vlot te vertellen en drijven overigens - soms met succes - op het hard oppompen van de door hun nog steeds gekoesterde smakeloosheid. De aardigste elementen, zoals pesterijtjes over versiertechnieken en andere sexual politics, raken daardoor op de achtergrond.

De openingsscene heeft alles al in zich. De juiste toon wordt gezet door zanger Jonathan Richman met gemak de meligste underachiever in de popmuziek, die vanaf een boomtak een gezongen introductie verzorgt. Op het grasveld beneden hem worden middelbare-schooltrauma's geboren. De 16-jarige Ted (Ben Stiller met een beugel) neemt het op voor Warren, een geestelijk gehandicapte dikzak. Het heeft tot Teds verbazing tot gevolg dat hij voor het eindexamenbal gevraagd wordt door diens zusje Mary (Cameron Diaz), het mooiste meisje van de school.

Op de bewuste avond slaagt hij erin om op het toilet van haar moeder zijn zaakje tussen de rits te krijgen - zoals ooit Rutger Hauer in Turks Fruit. Niet een beetje, maar allerlei delen, want subtiliteit is niet het sterkste punt van de gebroeders.

Het is platte tienerhumor, die weer wordt gered door de van de Marx Brothers gejatte grap dat vervolgens iedereen, brandweer, politie en buren, zich met het pijnlijke probleem gaat bemoeien.

Met de date loopt het die avond dus niet goed af, maar meer dan tien jaar later is Ted nog steeds geobsedeerd door zijn jeugdliefde.

Hij huurt een foute detective (Matt Dilllon) om haar op te sporen.

Mary blijkt een ideale vrouw: succesvol chirurg, gevoel voor humor, enigszins naief maar altijd schattig en goed gehumeurd, sexy en single. Geen wonder dus dat de detective besluit zichzelf aan haar op te dringen. Hij is niet de enige kaper op de kust.

De plot is er uitsluitend om grappen aan elkaar te rijgen maar met Chris Elliott als de door uitslag geplaagde beste vriend van Ted Lee Evans als bewonderaar en Lin Shaye als ziekelijk gebruinde roommate van Mary, biedt de film volop stof voor cultuurpessimisten en mensen die om alles lachen, tot aan de aftiteling toe.

    • Gerwin Tamsma