Bagdad Cafe

Interculturele kruisbestuiving en een minzaam dedain voor de mannelijke kunne. Dat zijn de overzichtelijke handelsmerken van de Duitse voornamelijk in Amerika werkzame regisseur Percy Adlon (Munchen, 1935). Als we tenminste af kunnen gaan op de enige twee films van zijn hand die onze bioscopen haalden.

In Salmonberries (1991) liet hij een Eskimo-vondelinge en een vluchtelinge uit de DDR nader tot elkaar komen tegen een majestueuze achtergrond van ijs, sneeuw, sledehonden en slechte mannen. In Bagdad Cafe (1987), dat tien jaar geleden een commerciele surprise-hit was in met name Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten volgt Adlon hetzelfde stramien. Nu is het een corpulente Beierse dame met hoedje (Marianne Sagebrecht) die midden in de woestijn van Arizona het hart ontdooit van de verongelijkte zwarte eigenaresse (CCH Pounder) van een afgelegen, door een handvol misfits bevolkte cafetaria annex motel. De Beierse haalt letterlijk de bezem door het van lamlendige onverschilligheid doortrokken etablishment en ze introduceert er - behalve de Lederhosen en de Wadlstrumpf - menselijke warmte en vooral: magie! Het begint met eenvoudige goocheltrucjes. Maar even later is het motel omgetoverd in een bloeiende onderneming vol tevreden mensen.

Bagdad Cafe is een charmant sprookje dat ondanks enkele onstuimige stijlkenmerken (expressief kleurgebruik, springerige montage impressionistische vertelstructuur) lichtverteerbare kost biedt over vrouwelijke solidariteit en dito verlangens die gaandeweg in vervulling gaan. Het door Jevette Steele als een sirene gezongen `I am calling you' weerklinkt periodiek als opdringerig leitmotiv.

Tegen het eind van de film pakt een vrouw evenwel haar koffers: de mysterieuze jongedame die vrachtwagenchauffeurs op tatoeages en andere lichamelijke pleziertjes placht te tracteren. Haar reden van vertrek? Te veel harmonie, zegt ze. De mannen zijn ondertussen, op een enkele uitzondering na beklagenswaardige bijrolspelers met de beste bedoelingen. Jack Palance voorop, als een geflipte Holywoodcowboy op krokodillenlaarzen.