TUSSEN DE SCHERMEN

Artdirector en rekwisiteur Elsje de Bruin is hier te zien met een Mariabeeld uit de telefilm De Trein van zes uur tien en een lamp uit Ivoren Wachters. Haar auto is een belangrijk bezit, omdat ze regelmatig de rommelmarkten in Belgie afstruint op zoek naar bizarre of aparte objecten. Maar ook HEMA, Blokker of V&D zijn belangrijke leveranciers.

“Een set komt pas tot leven als er naast spannende meubels ook de meest simpele dingen als koffiekopjes, bureaustoelen en handdoekhaakjes aanwezig zijn.' De Bruin verzorgde de decors en rekwisieten voor o.a. We zijn weer thuis en 30 minuten. Bij de VPRO `dramady' Hertenkamp is het haar taak ervoor te zorgen dat het huis waarin de serie zich afspeelt, er `gebruikt' uitziet. “Dus gooi je een hoopje kleren in een hoek en staat er een half glas wijn op tafel. Het personage Max zat eerst op een trainingsfiets waarna ik kwam aanzetten met een raar soort step-apparaat. Regisseur Pieter Kramer schreef hier vervolgens een dialoog bij. Dat vind ik nou leuk, als je op zo'n niveau met een regisseur zit, dat je elkaars werk gaat gebruiken.' 30 minuten, van Arjan Ederveen, vereiste een andere werkwijze. “Deze serie is documentair gedraaid, zodat het decor er in alle hoeken verzorgd uit moet zien, omdat alles gebruikt kan worden.'