Nieuwe versie van `Nana' goedgekeurd; Door Commissie Welstand

In het gebouw waar ze straks triomfantelijk tegenaan komt te staan, is gisteren de definitieve versie van de Rotterdamse Nana gepresenteerd, het dertig meter hoge beeld dat de Frans-Amerikaanse kunstenares Niki de Saint Phalle voor het centrum van de Maasstad heeft ontworpen.

Het beeld moet fungeren als front en entree van Asklepion, een `science-center' over gezondheid dat jaarlijks zo'n driehonderdduizend bezoekers naar het verlengde van de Rotterdamse Coolsingel moet trekken.

De Commissie Welstand had aanvankelijk bedenkingen tegen de Nana die maar zes meter lager wordt dan het Vrijheidsbeeld in New York. Het beeld glinsterde te veel, het was te zwanger en het zou niet goed integreren in zowel pand als omgeving. De nu aangepaste en goedgekeurde versie wijkt nauwelijks af van de eerste. Het `zwempak' van de misschien twee weken minder zwangere Nana heeft meer decoratieve patronen gekregen en het glinstert inderdaad iets zwakker. Maar de dame zelf is nog even wulps en exotisch als bij haar eerste verschijning. En de voorlopige keuze van keramische tegels toont aan dat ze ook net zo bont zal worden als Niki heeft voorzien - van goud tot wijnrood, van koningsblauw tot gifgroen.

De enige opvallende aanpassing is Nana's haardos. Die meandert nu opvallend lang over het achter haar liggende tentoonstellingsbouw verder in de vorm van twee zilveren, bijtgrage slangen, die zowel naar de Griekse god voor de geneeskunst Asklepios verwijzen als naar de wedergeboorte van het lichaam.

Architect Sjoerd Soeters draagt overigens zorg voor de renovatie van het innerlijk en het uiterlijk van het zes verdiepingen tellende Asklepion-pand, dat in hoofd, borst en buik van Nana doorloopt. De basisfinanciering van veertig miljoen gulden is in juli van dit jaar al rondgekomen. In het jaar 2001 moet het gezondheidscentrum voor jong en oud zijn voltooid.