Indiase hindoe-partij BJP herschrijft de geschiedenis

In India is een politieke rel ontstaan omdat de nationalistische regeringspartij BJP volgens critici niet alleen het onderwijs, maar ook de geschiedenis wil hervormen. “Pure indoctrinatie met de bedoeling religieus fanatisme te kweken.'

Leerling: “Meester, wat heeft India bereikt met het houden van kernproeven? Was het een correcte beslissing?' Leraar: “Natuurlijk was het juist. India heeft een geweldig succes behaald.' Leerling: “Maar het buitenland heeft economische sancties opgelegd!' Leraar: “Dat maakt niet uit. Het land moet eerst sterk zijn. Deze kernproeven hebben India in de rij met andere nucleaire mogendheden gezet.'

De conversatie tussen leerling en leraar komt niet uit de zendtijd voor politieke partijen, maar is een passage uit een recent aangepast grammaticaboek voor scholen in Rajasthan, de westelijke woestijnstaat waar India zes maanden geleden zijn ondergrondse kernproeven hield.

Rajasthan is een van de deelstaten waar de rechtse BJP (Indiase Volkspartij), al enkele jaren aan de macht is. Tot ontsteltenis van de oppositie blijken middelbare scholieren ook in andere BJP-staten te leren uit schoolboeken die zijn aangepast aan het partijprogramma. Niet alleen worden de denkbeelden van de BJP op weinig subtiele wijze aan de leerlingen overgebracht, ook blijkt dat halve waarheden en mythes regelmatig worden gepresenteerd als historische feiten. Zo leren de kinderen dat de rechts-extremistische Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), een hindoeistische broederorganisatie van de BJP die verantwoordelijk wordt geacht voor de moord op Mahatma Gandhi in 1948 het middelpunt vormde van de Indiase vrijheidsstrijd tegen de Britse kolonialisten.

Een andere BJP-aanpassing van de geschiedenis is dat bij het plaatsje Ayodhya in het noorden van India honderden jaren geleden een hindoetempel werd vernietigd door woeste moslim-barbaren, die een moskee bouwden op de plek van de tempel, de geboorteplaats van de hindoegod Ram.

De betrouwbaarheid van deze lezing is nooit aangetoond. De Ayodhya-zaak is nog steeds een tikkende tijdbom tussen hindoes en moslims sinds aanhangers van de BJP en de RSS in 1992 de moskee met de grond gelijkmaakten en begonnen met de bouw van de Ram Mandir, een hindoetempel.

“Pure indoctrinatie, een herschrijving van de Indiase geschiedenis, met de bedoeling religieus fanatisme te kweken', stelt de Nationale Raad voor Educatief Onderzoek en Opleiding in New Delhi, die vindt dat de boeken uit de scholen moeten worden gehaald.

De herschrijving van de leerboeken is sluipenderwijs doorgevoerd op scholen in BJP-staten als Rajasthan en Uttar Pradesh. Eind vorige maand werd India echter wakker geschud toen de BJP openlijk naar buiten kwam met hervormingsplannen voor het Indiase onderwijs - naar hindoeistisch model. “Het hoger onderwijs moet worden geindianiseerd, genationaliseerd en gespiritualiseerd', schreef de minister voor Onderwijs, Murli Manohar Joshi, een uiterst rechtse hardliner van de BJP. De heilige boeken van de hindoes, de Veda's en de Upanishads, moeten verplichte stof worden in het onderwijs, net als het Sanskriet, de oude taal van het klassieke India waarin de boeken zijn geschreven.

“Het is allemaal onderdeel van de sinistere agenda van de BJP om de Indiase jeugd te hersenspoelen', zegt de minister van Onderwijs in West-Bengalen, Kanti Biswas. Hij was een van de eersten die in New Delhi de zaal uitliepen tijdens de presentatie van de onderwijsplannen van de BJP. Voorzitter Sonia Gandhi van de oppositionele Congrespartij, die zich graag presenteert als hoeder van een seculier India, schreef in een brief aan premier Vajpayee dat de BJP-plannen de spanningen tussen moslims en hindoes alleen maar vergroten.

De Congrespartij en de linkse partijen vinden dat de 140 miljoen moslims in India al zwaar in de verdrukking zitten tussen ruim 800 miljoen hindoes. “Om islamitische kinderen te verplichten hindoe-gebeden op te zeggen in de klas, is pure provocatie van de islamitische minderheid', zei een verontruste ouder in de BJP-deelstaat Uttar Pradesh.

Omdat ook een groot aantal coalitiegenoten hem de rug toekeerde, besloot de BJP-minister, na ruggespraak met premier Vajpayee, de hervormingsplannen voorlopig op te schorten.

Toch ziet ook de niet-extremistische hindoebevolking van India wel iets in de BJP-voorstellen, al wordt het domweg herschrijven van de geschiedenis over het algemeen afgekeurd. Het onderwijs in India wordt, 50 jaar na de onafhankelijkheid, nog steeds beheerst door het Britse onderwijssysteem. “Veel scholieren weten niets van het culturele verleden van India', zegt Ajay Narendra, leraar aan een grote middelbare school in New Delhi. “Ze leren over de Engelse groten, over Shakespeare, Shelley en Keats. De meesten hebben geen idee van Indiase schrijvers. Zeker nu de Indiase jeugd snel aan het veramerikaniseren is - kijk naar de groeiende populariteit van Coca Cola, McDonald's, MTV, Nike - is een ommezwaai naar de Indiase cultuur geen gekke gedachte.'

Critici van het huidige Indiase onderwijssysteem wijzen erop dat de Britse overheersing nooit is verdwenen. “Een plank met goede Europese literatuur heeft dezelfde waarde als de hele oorspronkelijke literatuur van India en Arabie', schreef de schepper van het Indiase onderwijs, de Brit Macaulay, in 1835. Dankzij hem zijn “nagenoeg alle Indiers volstrekte analfabeten als het gaat om de tradities van India', schreef columniste Tavleen Singh onlangs in het weekblad India Today.

“Over de hele wereld leren kinderen op scholen over de muziek, de literatuur, de kunst en de beschaving van hun land. In India mogen we dat niet, omdat we bang zijn dat de liberaal-linkse intelligentsia het als anti-seculier zal zien. Het is belachelijk dat de Veda's nog steeds niet worden onderwezen op onze scholen.'