`Verminder stoptreinen op oost-west-as'

Minister Netelenbos (Verkeer) verwacht dat de NS de komende jaren opnieuw een aantal stoptreinen zal moeten schrappen op de spoortrajecten tussen de Randstad en het oosten van het land. Volgens haar is dat noodzakelijk om de groei van het goederenvervoer per spoor op te vangen zolang de Betuwelijn nog niet gereed is.

Dat zegt minister Netelenbos vandaag in de Volkskrant. Het schrappen van reizigerstreinen ten gunste van het goederenvervoer gebeurt in overeenstemming met afspraken die met de Tweede Kamer zijn gemaakt over de aanleg van de Betuwelijn. Afgesproken werd om, zolang de Betuwelijn nog niet is voltooid, het goederenvervoer per spoor voldoende ruimte te geven om te groeien. In de NS-dienstregeling die dit voorjaar inging, is op basis van deze afspraken al een aantal stoptreinen uit het rooster geschrapt, zoals tussen Rotterdam en Utrecht. De Betuwelijn moet in 2005 gereed zijn.

Volgens de NS onderstrepen de uitspraken van Netelenbos nogmaals de noodzaak van de aanleg van de Betuwelijn. “De capaciteit op het huidige spoornet is beperkt. Als zowel het goederen- als het personenvervoer groeit, moet er op enig moment een keuze worden gemaakt', zegt de woordvoerder. Netelenbos wil samen met de NS voor reizigers vervangend vervoer inzetten. De minister geeft toe dat het schrappen van stoptreinen ingaat tegen het beleid om meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen.