LAKATOS

`De klanken van zijn magische viool vallen als tranen in onze verrukte oren', schreef Franz Liszt over Janos Bihari, een beroemde Hongaarse zigeurnerviolist uit de 19de eeuw, die door Beethoven werd bewonderd en van wie Brahms de thema's voor zijn Hongaarse dansen leende. De zigeurnerviolist Roby Lakatos behoort tot de zevende generatie directe afstammelingen van Bihari. Ook hij is een muzikale magier van het allerhoogste niveau, die violisten als Yehudi Menuhin, Piere Amoyal en Vadim Repin tot zijn bewonderaars rekent.

Tot voor kort was Lakatos een goed bewaard geheim in violistische kringen. Zijn standplaats was `Les ateliers de la Grande Ile', een Brussels restaurant waar Lakatos en zijn zigeurnerband hun spectaculaire kunsten vertoonden. Maar sinds een tijdje zoekt Lakatos, die het vioolspelen leerde van zijn vader en zijn oom Sandor, en daarnaast ook viool studeerde aan het Bela Bartok Conservatorium in Boedapest, het hogerop. Hij treedt vaker op in concertzalen, en hij maakte zijn eerste cd voor Deutsche Grammophon.

Arrangementen van `encores' als de Sabeldans van Katchaturian en de Hongaarse dansen, nrs. 5 & 6 van Brahms worden afgewisseld met eigen nummers (zoals Mr. Grapelli, een ode aan deze door Lakatos vurig bewonderde collega) en bewerkingen van ondermeer Schindler's List van John Williams. Hoewel de duizelingwekkende virtuositeit en inventiviteit van Lakatos nog meer indruk maken wanneer je hem ook ziet spelen, behoren nummers als L'Alouette van Dinicu, waarin hij de zwaluwen letterlijk uit zijn viool tevoorschijn tovert, en de zinderende Hongaarse Dansen van Brahms, al bij voorbaat tot de onsterfelijke opnames van Deutsche Grammophon.