Fietsers in Drenthe zonder verlichting

Vijftig procent van de Drenten rijdt zonder fietslicht en tegelijkertijd ergert ruim 96 procent zich aan fietsers die zonder verlichting rijden. Dit blijkt uit een enquete die is uitgevoerd in Drenthe.

Volgens korpschef J.H.F. van den Berg van de regiopolitie Drenthe is in het verkeer sprake van een sterke normvervaging. “De mentaliteit vlakt af en mensen hebben geen discipline meer.' Om de Drenten te “heropvoeden', zal de politie de komende vier maanden in de hele provincie zeer intensief gaan controleren op een goede fietsverlichting.

Van den Berg: “Mensen moeten het weer normaal gaan vinden zich aan verkeersregels te houden.' Hij hoopt dat het strenge verkeerstoezicht zal leiden tot meer sociale controle van weggebruikers.

Op de jaarlijkse Drentse Verkeersveiligheidsdag, de vierde in successie, werd stilgestaan bij kleine, maar vaak ergerniswekkende verkeersovertredingen, zoals door rood licht of zonder verlichting rijden, geen richting aangeven en niet stoppen voor een zebrapad. Uit de enquete blijkt dat ruim zeventig procent van de Drenten een oversteekplaats onveilig vindt.

In Drenthe vallen jaarlijks ongeveer tussen de vijftig en zestig doden per jaar in het verkeer en bijna 1.200 gewonden. Negentig procent daarvan is te wijten aan menselijke fouten in het verkeer. De schade (arbeidsverzuim ziekenhuiskosten, aanrijkosten ambulance) in Drenthe alleen bedraagt 700.000 gulden per dag. Landelijk ligt het cijfer op tien miljard gulden.

Korpschef Van den Berg zei tijdens een forumdiscussie zich te kunnen vinden in een verlaging van het wettelijk toegestane alcoholpromillage van 0,5 naar 0,2, zoals een meerderheid van de Tweede Kamer wil.

Verkeerspsycholoog J. A. Rothengatter van de Rijksuniversiteit Groningen sprak echter van een “maffe regel'. Naar zijn overtuiging neemt de verkeersveiligheid niet toe door de nieuwe grens. “Dit heeft niets met veiligheid, maar alles met moraliserend gedrag te maken.'