Reclame voor joint op voetbalshirtjes mag niet

Het derde elftal van voetbalclub Vianen was blij met de sponsor. En ook Ferry Kratz, eigenaar van coffeeshop 'De Jonkheer' zag er geen kwaad in. “Het was een vriendendienst. Die jongens zaten omhoog. Toen heb ik ze voor zenventienhonderd gulden gesteund. Ze hebben zelf voorgesteld om het logo van de Jonkheer op de shirts te drukken.'

Maar het openbaar ministerie denkt hier anders over. Morgen moet Krats voorkomen bij de politierechter in Dordrecht. “In artikel 3b van de Opiumwet staat dat elke openbaring, bedoeld om de verkoop van verdovende middelen te vergroten, verboden is', aldus een woorvoerder van het openbaar ministerie. “Vrij vertaald betekent dat dat je geen reclame mag maken voor een coffeeshop. Ook geen shirtreclame.'

Kratz bestrijdt dat hij commerciele bedoelingen heeft gehad: “Ik had het reclame gevonden als ik FC Utrecht had aangekleed. Bovendien hebben de spelers deze shirts alleen bij de thuiswedstrijden gedragen. Hier in Vianen kent iedereen mij allang.'

De coffeeshopeigenaar wees eerder een schikking van 2.000 gulden van de hand. “Het gaat om het principe. Overal wordt reclame gemaakt voor alcohol. Waarom mag dat dan niet voor een joint?'