Ongevaarlijke lusten in klucht van Markies De Sade

Voorstelling : Het Boudoir door Bellevue Lunchtheater Regie: Jules Noyons

Toen onlangs Pasolini's film Salo of de 120 dagen van Sodom op tv werd vertoond, bleek dat het werk van Markies De Sade nog altijd golven van walging en verontwaardiging oproept. In de 18de eeuw was dat niet anders. De schrijver van enkele 'immorele' boeken werd in een krankzinnigengesticht gestopt waar hij de laatste dertien jaar van zijn leven doorbracht. Om toch wat om handen te hebben, schreef hij tientallen toneelstukken die hij liet opvoeren doorzijn mede-gekken. De stukken waren tamelijk onschuldig van aard, maar geen toneelgezelschap buiten de gestichtsmuren durfde zijn handen eraan te branden.

Uit Het Boudoir dat deze maand als lunchvoorstelling wordt opgevoerd, hoeft niemand verontwaardigd weg te lopen. Het is een doorsnee-klucht met een bedrogen echtgenoot in een kast en een sluwe dienstmeid die een dubbelspel speelt. De gedecolleteerde jurken ruisen, de boezems zwoegen en de virtuoze volzinnen rollen berijmd en elegant over de geverfde lippen. Belangrijkste attractie is veteraan Cas Enklaar die de hoofdrol speelt.

Hij trekt prachtig onnozele gezichten en stapt als een praalhans over het podium. Om de brave klucht nog wat pit te geven, zet Enklaar op het eind zijn pruik af en spreekt als Markies De Sade zelve het publiek toe. Met een vileine glimlach op zijn saterskop legt hij uit hoe vernedering de lust opwekt, hoe de mens 'een stijve' krijgt van slechte daden. Maar deze verontrustende uiteenzetting heeft weinig met de zojuist gespeelde voorstelling te maken. Lust en vernedering zaten er wel in, maar in een stoute, ongevaarlijke vorm. Het is eigenlijk tragisch: Markies de Sade eindelijk onschadelijk gemaakt en opgediend als lekkere luchtigelunchvoorstelling.