MAAK EEN RAGE

Een rage is niet maakbaar, zo meent orthopedagoog Suzanne Dolle van het marketingbureau Kidwise dat is gespecialiseerd in jeugdtrends. Dat heeft vooral te maken met de grilligheid van kinderen. Er bestaan echter een paar essentiele ingredienten die een product een eind op weg kunnen helpen om een rage te worden:

Verzamelwaarde Kinderen zijn dol op verzamelen. Kijk naar de flipporage: chipsfabrikant Smiths stopte in iedere zak chips een flippo. Bij de jojo hetzelfde verhaal: de kinderen beginnen met de Skittels- of Twix-jojo (zes gulden) en eindigen met de TB2, een jojo van titanium (270 gulden). Zonder verzamelwaarde geen rage.

Speelwaarde Kinderen willen spelen. Ziet een product er leuk uit maar is er niets mee te doen, dan eindigt het bestoft in de verste hoek onder het bed. De speelwaarde van de jojo staat buiten kijf. Met de flippo's kon ook worden gespeeld (een rekenspel, ze konden aan elkaar worden geklikt en kop of munt gooien). Tamagotchi moest worden verzorgd. Leuk in het begin maar als het kuiken ook 's nachts ging piepen, was voor veel kinderen de lol er snel af. “Ik hoop dat-ie snel doodgaat', kermden veel bezittertjes.

Betaalbaarheid Een goed rageproduct is nooit duurder dan veertig gulden. Kinderen moeten het artikel van hun eigen zakgeld kunnen betalen. Dan hoeven ze geen toestemming te vragen aan (eventueel) strenge ouders. De Tamagotchi was met veertig gulden het duurste massale rage-artikel van de afgelopen jaren. De flippo was het goedkoopst (gratis bij een zak chips).

'Me too-effect' Het is belangrijk dat het product mee naar buiten is te nemen. Dan kunnen andere kinderen jaloers worden gemaakt. “Als kinderen onder de twaalf iets leuks bij een leeftijdsgenoot zien willen ze het allemaal', weet Dolle. (Voor de trendsetters van twaalf jaar en ouder geldt dit juist niet: die willen zich onderscheiden.)

Sekse neutraal Een goed rageproduct is voor jongens en meisjes acceptabel. De makers van het kunstmatige intelligente knuffeltje Furby hebben dat probleem slim opgelost.

De soms roze gekleurde vacht - daar heeft iedere jongen onder de twaalf een grafhekel aan - wordt ruimschoots gecompenseerd door de boeren en scheten die Furby bij tijd en wijle laat. Flippo's zijn een goed voorbeeld van een compleet sekseneutraal rageproduct.

Communicatie Als het product er is, moeten de kinderen het ook weten. Er moet dus reclame worden gemaakt, en veel ook. Is het product echt vernieuwend, dan is gewone media-aandacht voldoende en doet mond-tot-mondreclame de rest. Voor Tamagotchi heeft de fabrikant nooit reclame gemaakt.