Dag

Marie Kessels verkoopt gelukkig nog steeds snoep. Alleen weten nog te weinig mensen wie Marie Kessels is: een zeer bijzonder schrijfster een van de beste stilisten van de Nederlandse literatuur.

Haar nieuwste boek, Ongemakkelijke portretten, is net uit, haar oudste (en voor mij nog steeds beste) boek Boa ligt voor enkele guldens te koop bij De Slegte. Proza dat als een eigenzinnige, vlijmscherp observerende vrouw op je afkomt.

Een typerende Marie Kessels-alinea uit het hoofdstukje De gepijnigde in haar nieuwe boek: “Heel geniepig nemen ze bezit van je, dode familieleden, dode kennissen, dode collega's 's nachts als je wil gaan slapen dringen ze zich aan je op, onbewogen en koud, voorzien van ijzingwekkend scherpe profielen werpen ze zich op je zodat je hun lichamen en jouw lichaam, hun gedachten en jouw gedachten niet nauwkeurig meer van elkaar kunt onderscheiden. En zodra je probeert ze los te snijden, klampen ze zich des te steviger aan je vast, tot je er geen flauw idee meer van hebt waar jij ophoudt en zij beginnen.'

Over Marie Kessels is niet veel meer bekend dan dat ze in 1954 is geboren en de Academie voor Beeldende Kunst in Den Bosch heeft gevolgd. Ze weigert categorisch interviews. Toen ze met haar roman De god met gouden ballen werd genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs, kwam ze niet opdagen.

Toch staat zij elke dag, in tegenstelling tot de meeste andere schrijvers, bloot aan de blikken van duizenden mensen. Want ze verkoopt al jarenlang snoep en saucijzenbroodjes in de stationskiosk van Den Bosch. Eerst in de hal van het oude station (waarover ze ook prachtig heeft geschreven), toen in een noodgebouwtje tijdens de verbouwing.

In het vernieuwde station kon ik haar eerst niet vinden. Was ze ermee opgehouden? Nee toch? Maar een paar weken later zag ik haar toch weer rolletjes drop verkopen aan de schoolgaande jeugd: in de kiosk bovenaan de roltrap naar de perrons. “Ontelbare keren per dag ontmoet mijn hand in dat gat de hand van iemand anders, en iedere keer zitten er tussen de ene en de andere hand muntstukken of bankbiljetten, waarachtig een opmerkelijke vorm van contact.'