Netelenbos: Schiphol moet 's nachts dicht; Bij harde westenwind

De Buitenveldertbaan op de luchthaven Schiphol moet bij harde westenwind 's nachts worden gesloten. Dat heeft minister Netelenbos (Verkeer) gisteravond gezegd in de Tweede Kamer.

De maatregel volgt op nieuwe overschrijdingen van de geluidsnormen vorige maand. De sluiting van de Buitenveldertbaan bij windkracht vijf of meer betekent dat de luchthaven op dat moment feitelijk onbereikbaar is. De Buitenveldertbaan is onder dergelijke weersomstandigheden de enige baan waarop geland kan worden. Volgens Netelenbos mogen er tot het einde van dit jaar 's nachts nog 80 vliegtuigen op de baan landen. Bij harde wind worden dat er dus minder.

De overschrijdingen van de geluidsnormen in oktober vallen buiten het gedoogbesluit dat minister Netelenbos vorige maand heeft genomen. De luchthaven Schiphol zegt formeel nog niet op de hoogte te zijn gesteld van de maatregel.

De minister kondigde de maatregel aan tijdens een debat in de Kamer over de versnelde aanleg van de vijfde baan op Schiphol. Het kabinet wil met een speciale wet een aantal bezwaarprocedures tegen de vijfde baan afschaffen. Volgens Netelenbos is dat nodig, omdat het luchtverkeer sneller groeit dan verwacht. Met de vijfde baan vermindert de geluidsoverlast aanzienlijk en kan Schiphol binnen de milieugrenzen jaarlijks met 20.000 vluchten groeien. Door de versnelling van de procedures kan de vijfde baan volgens de minister nog in 2003 gereed zijn. Zonder de speciale wetgeving kan de aanleg nog eens vier tot vijf jaar vertraging oplopen.

Tijdens het debat maakte Netelenbos duidelijk weinig te zien in het plan van een werkgroep van de PvdA om op Schiphol een ander banenstelsel aan te leggen. De werkgroep stelt voor de huidige Zwanenburgbaan te draaien en de nieuwe vijfde baan daarnaast aan te leggen. Het PvdA-Kamerlid R. van Gijzel vroeg de minister te onderzoeken of die variant even snel zou kunnen worden aangelegd als de nu voorgestelde vijfde baan. Netelenbos verwacht echter dat de PvdA-plannen tot nog meer vertraging zullen leiden.