Loterij aast op overtollige telefooncentra; KPN praat met kandidaten

De Nationale Postcode Loterij wil twee telefooncentra van KPN Telecom kopen. Het gaat om de vestigingen in Hilversum en Zwolle die het telecomconcern wegens een reorganisatie gaat sluiten. KPN bevestigt met de loterij in gesprek te zijn.

Volgens KPN zijn nog meer bedrijven in de telefooncentra geinteresseerd. “Er is veel belangstelling, vooral van grote bedrijven die een eigen callcenter hebben of willen uitbreiden', aldus een woordvoerder van KPN tegenover het persbureau ANP. “Met de Postcode Loterij zijn al wel verkennende gesprekken gevoerd.'

Volgens KPN moeten de belangstellenden nog even een pas op de plaats maken, want het concern moet de sluiting van de telefooncentra nog afwikkelen. KPN bekijkt eerst of het personeel van de telefonische inlichtingendienst elders in het bedrijf aan de slag kan. “Van overname door de Postcode Loterij van een complete groep is dan ook op dit moment geen sprake', aldus de KPN-zegsman.

De Nationale Postcode Loterij zoekt naarstig naar uitbreiding van zijn belcentra, omdat het de afgelopen maanden stormliep na de introductie van de Sponsorloterij. De negentig telefoonlijnen bleken niet voldoende om iedereen te woord te staan. “We willen graag de goed geoutilleerde, gemotiveerde werknemers van KPN overnemen, maar eerst moet nog blijken hoeveel mensen dat ook willen en wat dat gaat kosten', zegt loterijdirecteur R. van der Giessen.

KPN maakte ruim een week geleden bekend komend jaar twaalf van de achttien centra voor telefonische inlichtingen te sluiten. Daardoor vervallen de banen van 250 vaste medewerkers en 350 uitzendkrachten. Bij de centra in Hilversum en Zwolle werken ruim tachtig mensen in vaste dienst.

De reorganisatie bij de verliesgevende 8008-dienst is onderdeel van een grootscheepse sanering die KPN begin vorige week aankondigde. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uit te sluiten. KPN heeft voor de reorganisatie een bedrag gereserveerd van 800 miljoen gulden.