Bureau belaagt ouders met methode geslachtskeuze

Een bureau uit het Limburgse Horn dat beweert een methode te hebben ontwikkeld waarmee aanstaande ouders het geslacht van hun kind kunnen beinvloeden, stuurt ouders ongevraagd informatie toe naar aanleiding van geboorte-advertenties in de krant.

Het bureau, Precona, richt zich op ouders die twee of meer kinderen van hetzelfde geslacht hebben. “Misschien bent u van mening dat uw gezin nu voltooid is [...] Maar mocht uw grootste wens zijn uw gezin nu te completeren met nog een kind, maar dan liefst van het andere geslacht [...] neemt u dan tijdig, ruim zes maanden voor de geplande conceptie contact met ons op', zo luidt de brief.

Precona, biedt vrouwen een 'ovulatietraining', waarna ze advies krijgen over het moment waarop ze het best gemeenschap kunnen hebben om een jongetje of een meisje te verwekken. Wetenschappelijk is er geen enkel bewijs dat die methode effectief zou zijn. Het bureau is niet gelieerd aan de omstreden Genderkliniek in Utrecht.

Rita van de Pol van Precona zegt jaarlijks een paar duizend brieven te sturen op basis van advertenties in onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant. Op elke honderd brieven die ze stuurt zou ze gemiddeld twee negatieve en twee positieve reacties krijgen.

Margot Jager-Prijt uit Eindhoven, die in januari beviel van haar derde dochter en in juni een brief ontving van Precona, beschouwt de campagne als buitengewoon kwetsend. “Ze suggereert dat onze derde dochter een jongen had moeten zijn.' Omdat de methode geen medische ingreep betreft, is het moeilijk om stappen te ondernemen tegen het bureau.

Van de Pol van Precona noemt het “heel sneu' dat mensen zich gekwetst voelen, maar zegt het niet te begrijpen. “Mensen lezen niet goed. Het gaat er niet om dat het laatste kind ongewenst was.' Ze overweegt te stoppen met de brieven.