ABN Amro de tel kwijt bij overmaken salaris

Twee werknemers van slager Roerink in Oldenzaal hebben enkele jaren niet 52 keer hun weeksalaris ontvangen, maar 62 maal. De fout ligt bij de ABN Amro, die de tel kwijtraakte toen Th. Roerink de bank met een automatische machtiging opdracht gaf om de twee medewerkers iedere week uit te betalen. “Het is zelfs voorgekomen dat een werknemer op een dag twee keer een weekloon kreeg overgemaakt', aldus Roerink.

Volgens hem bleven de fouten bijna drie jaar lang onopgemerkt. In 1991 trok de ABN Amro zelf bij de slager aan de bel. Toen Roerink de ABN Amro voor de fout verantwoordelijk stelde kreeg hij nul op het rekest. “De bank was van mening dat ik de fout zelf had moeten ontdekken.' Een werknemer besloot het ten onrechte uitbetaalde salaris terug te storten. De tweede medewerker heeft het extra loon van 5.600 gulden niet terugbetaald. Na een jarenlange strijd is de ABN Amro nu toch met een bedrag van 10.000 gulden, inclusief rentevergoeding, over de brug gekomen. Dat lukte door tussenkomst van Pieter Storms van het programma Breekijzer.

Een woordvoerder van het ABN Amro hoofdkantoor wil niet inhoudelijk reageren. “Wij treden niet naar buiten met informatie over onze klanten. Wij vinden dat we juridisch in ons recht staan, maar hebben uit menselijk oogpunt besloten een bedrag uit te keren.' (ANP)