Verbaasd over succes; BOB KANE (1915-1998)

De Amerikaanse striptekenaar Bob Kane, die woensdag op 83-jarige leeftijd in Los Angeles overleed, heeft met Batman een van de beroemdste striphelden gecreeerd. Zelf was Kane verbaasd over het lange en succesrijke leven van Batman, de 'donkere ridder' die hij in 1939 verzon voor het blad DC Comics.

Aanvankelijk zag hij Batman slechts als een van zijn vele 'krabbels'. Maar zijn stripfiguur wist zich steeds wonderwel aan te passen aan de tijd. In de Batman-strips, die tot op de dag van vandaag verschijnen, bindt Batman de strijd aan met tijdgebonden boeven. Zo overwon hij in de Tweede Wereldoorlog vervalsers van bonnenboekjes, en waren een paar decennia later drugshandelaren zijn tegenstanders. Ook Batman zelf veranderde: begonnen als wraakridder werd hij in de jaren tachtig een grimmige held in een strip voor volwassenen.

Bob Kane werd in 1915 in New York met de achternaam Kahn geboren en begon in het midden van de jaren dertig zijn loopbaan als in diertjes gespecialiseerde striptekenaar. In 1939, een jaar na het debuut van de stripheld Superman, werd hem door de redacteur van DC Comics gevraagd een nieuwe superheld te creeren. In een weekend verzon Kane Batman, waarbij hij zich liet inspireren door figuren als Zorro, the Shadow, the Phantom en vooral door de boef met vleermuismasker in de film The Bat Whispers. Batman was onmiddellijk een hit en bleef zo succesrijk dat Kane moest worden bijgestaan door medewerkers om aan de vraag naar Batman-strips te voldoen. Hierdoor is niet altijd even duidelijk wat Kane's aandeel was in de creatie van aansprekende tegenstanders als Catwoman en The Riddler.

Batman bleef niet alleen een stripfiguur, maar ging een eigen leven leiden. In de jaren zestig werd hij de nu aandoenlijke hoofdfiguur in de Batman-tv-serie en in jaren negentig werd hij de niet van ironie gespeende mensenredder in een serie dure Hollywoodse spektakelfilms. Ook in deze films bleef hij veranderen: zijn borstomvang werd steeds groter, zijn pakken steeds grotesker en in het derde deel van de serie kreeg hij een verhouding met zijn hulpje Robin die een licht homo-erotische ondertoon had. Kane was bij deze films betrokken als 'creatief adviseur'.