Zaventem voor Van der Valk poort naar Antillen

Horecaconcern Van der Valk laat zijn gasten voor de Antilliaanse eilanden Bonaire en Curacao sinds gisteren aanvoeren via Brussel. Als luchtvaart- maatschappij is de KLM verruild voor het Belgische Sobelair. “We zijn zo een stuk goedkoper uit', stellen de eerste reizigers vast.

Zoonlief gaat trouwen op Bonaire, en daar willen zijn Tilburgse ouders natuurlijk bij zijn. Dus boekten ze een paar maanden geleden alvast een reisje met Van der Valk, dat op het eiland een vakantiepark exploiteert. Korte daarna zaten ze even flink in de rats. Het horecabedrijf vliegt niet meer naar Bonaire, hoorden ze opeens.

Van der Valk, dat tevens op Curacao een hotel runt, kon enkele maanden geen overeenstemming met KLM bereiken over vluchten op de Antillen. De luchtvaartmaatschappij heeft in Nederland het monopolie op rechtstreekse vluchten en bood volgens Van der Valk in een nieuw contract veel te weinig stoelen aan. Bovendien hield de KLM de prijs van de tickets kunstmatig hoog. Het horecabedrijf spande een kort geding aan, maar verloor.

,We schrokken ons een hoedje', zegt de Tilburgse mevrouw. Ze kan er nu om lachen. “We gaan gelukkig toch.'

Niet met de KLM, maar met Sobelair. Sinds gisteren vliegt Van der Valk met deze dochter van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena heen en weer tussen Brussel en Bonaire en Curacao. Voorlopig een keer per week, vanaf 999 gulden; ruim onder de minimumprijs van KLM (1449 gulden).

In de Van der Valk-hotels op de Antillen logeren wekelijks twee- tot driehonderd mensen. Als beide vakantieaccommodaties verstoken waren gebleven van toeristen, zou het bedrijf volgens eigen berekening zo'n dertig miljoen gulden per jaar verlies hebben geleden.

Ad van der Valk, een van de leiders van het familiebedrijf en 'initiator' van de Sobelair-vluchten toont zich enkele uren voor de inaugurale vlucht SLR 1881 tevreden. “De eerste drie vluchten zijn al volgeboekt', zegt hij met een glimlachje terwijl een in Antilliaanse kledij gestoken vrouw koffie inschenkt.

De wekelijkse vlucht van de nieuwe charter is een begin. Maar Van der Valk wil zo snel mogelijk twee of zelfs drie keer in de week naar de Antillen gaan vliegen. Het horecabedrijf grijpt de vluchten vanuit Brussel tegelijk aan om de Belgische markt aan te boren. Met drie reisbureaus is inmiddels een overeenkomst gesloten.

De minister van Verkeer op de Antillen, M. Adriaens, is ingenomen met de nieuwe route. Concurrentie voor de KLM is precies waar hij op zat te wachten. De prijzen van de luchtvaartmaatschappij, die in het hoogseizoen oplopen tot 2099 gulden zijn hem al jaren een doorn in het oog. Adriaens pleit al geruime tijd voor maatregelen van de Nederlandse regering.

Adriaens: “De KLM kan nu maar zijn gang gaan. Dat kan toch niet. De Nederlandse Spoorwegen krijgen toch ook niet een vrijbrief om de prijzen maar zo hoog te stellen als ze willen?'

De meeste Antillianen hebben het niet erg breed stelt de minister. Hij wil daarom dat “deskundigen' een “lage, redelijke prijs' vaststellen.

Het echtpaar uit Tilburg wacht intussen in de vertrekhal van luchthaven Zaventem. Nog een uurtje, dan vertrekken ze. Hun stemming is opperbest. Brussel was voor hen niet verder dan Schiphol. “En we zijn zo een stuk goedkoper uit.'