REGIO DEN HAAG

Wie dezer dagen naar het centrum van Den Haag gaat, moet een ware hindernisbaan overwinnen. Automobilisten moeten langs vele oranjewitte pylonen om zandhopen te ontwijken, voor trampassagiers is het bijna elke dag weer een verrassing waar de halteplaats is gesitueerd en de voetgangers zijn op sommige plekken bijna vogelvrij. Den Haag werkt aan zijn bereikbaarheid.

Centrum

In het centrum van de stad wordt gewerkt aan een tramtunnel die vanaf het Centraal Station onder het centrum zal doorlopen. Het moet ertoe leiden dat vanaf medio 2000 het kruispunt op het Spui voor het stadhuis wordt ontlast. Een paar honderd meter verderop, naast het Centraal Station, wordt een autotunnel uitgegraven en aangelegd. Auto's gaan over een paar jaar niet meer bovengronds langs het station, maar duiken de Koningstunnel in.

Intussen wordt gewerkt aan de zogenoemde centrumring en de parkeerroute. De groene bordjes waarop 'ring' staat zijn al her en der geplaatst, maar voorlopig is de ring nog niet rond.

RandstadRail

De concurrentie van het openbaar vervoer ten opzichte van de auto zal in de volgende eeuw sterker moeten worden. Volgens de Haagse burgemeester Deetman is het van groot belang dat de reistijd in het openbaar vervoer zoveel mogelijk wordt bekort.

Daarbij is het cruciaal voor de bereikbaarheid van de stad dat binnen enkele jaren de RandstadRail gaat functioneren. De planning voor de bouw ervan is voorlopig in de periode tussen 2001 en 2008. Uiteindelijk is het de bedoeling dat vanuit Zoetermeer en Rotterdam rechtstreekse verbindingen naar het Haagse stadscentrum ontstaan. Later moet de lijn worden doorgetrokken naar Kijkduin, Den Haag-zuidwest en Scheveningen-Bad. Opstappen op het Rotterdamse Hofplein en uitstappen voor het Kurhaus.

Verder moet in de toekomst station Hollands Spoor beter aan het Centraal Station worden gekoppeld.

Agglonet

De RandstadRail is er voor de iets grotere afstanden, voor de kleinere afstanden wordt het zogenoemde Agglonet gebouwd. Snelle tramverbindingen die 'nieuwe' Hagenaars naar hun woningen in de VINEX-locaties moeten brengen en die bestaande tramlijnen opwaarderen.

Het net moet wonen werken en recreeren binnen het stadsgewest met elkaar verbinden. Vijf ritten per uur moet de ondergrens worden en overstappen moet zoveel mogelijk worden vermeden. Volgens planning zal het net tussen 2005 en 2010 worden voltooid.

Snelwegen

Het beeld van dagelijkse files die 's ochtends Den Haag over de Utrechtse Baan binnenrijden en er 's middags weer stapvoets uitgaan, zal op korte termijn niet veranderen. De Utrechtse Baan wordt overbouwd en kan dus nooit meer breder. Maar Den Haag kan sinds enkele maanden ook vanuit het zuidwesten worden verlaten via de Lozerlaan naar de A4. Over de noordwestelijke randweg wordt nog gesproken. Er liggen plannen voor het zogenoemde Mercuriustrace of het Trekvliettrace door Rijswijk en Voorburg naar de A4 en de A13 (Rotterdam). Het zal voorlopig niet lukken Den Haag van alle kanten bereikbaar te maken. De zee en de kassen in het Westland blijven hardnekkige obstakels vormen.