Multimedia

Carrousel In de tijd van de meest spectaculaire kermis- en pretparkattracties bestaat er toch nog een select gezelschap dat helemaal weg is van de carrousel, de vaak overdadig versierde ouderwetse draaimolen. De ware liefhebber weet tot in detail hoe het zit met de meest klassieke kermisattractie. Dat dedraaimolenpaarden er tussen 1908-1916 anders uitzagen dan die van de periode 1917-1933 bijvoorbeeld of wanneer de stijl meer 'naturalistisch' werd. Op de site van de Amerikaanse Carrouselorganisatie zijn al die details verzameld. Er zijn artikelen en gedichten over de trekpleister van de vooroorlogse kermis te lezen, er is authentieke orgelmuziek te beluisteren en er zijn vele links naar musea, festivals en organisaties.*www.carousel.org

Geschiedenis van wijn

Wijn in de oudheid vormt een belangrijk onderdeel op de site van het archeologisch- en antropologisch museum van de Universiteit van Pennsylvania. Op deze site, inclusief korte interactieve quiz, kan de bezoeker door de ontstaansgeschiedenis van de wijn reizen. De elektronische wijnexcursie begint in de Neolitische periode (8500-4000 v. Chr.) en gaat langs Egypte door naar Mesopotamie. Langs de route zijn foto's te zien ('onderzoeker in de restanten van een Neolitische keuken') en 'antieke' verhalen over wijn lezen. Behalve aardige weetje-datjes, zoals het gegeven dat koningin Pu-Abi dagelijks vijf liter bier consumeerde, bevat de site wetenswaardige verwijzingen zoals een link naar de site van een archeologische chemicus die restanten onderzoekt van voedsel, parfum, kleurstoffen en medicijnen uit de oudheid.*www.upenn.edu/museum

Vogue

De Vogue-site is helder en swingend ontworpen. Korte biografieen van bekende mode-ontwerpers (Viviene Westwood, Calvin Klein, Agnes B) en modellen (Jade Jagger, Naomi Cambell) zijn eenvoudig op te zoeken. De prijsvraag - met elke week nieuwe prijzen - wordt elke week ververst en in de Daily Vogue is te lezen wie met wie waar is gezien. Wat opvallend achterloopt op deze trendgevoelige site is het onderdeel The Collection. Onder deze kop bevinden zich volgens Vogue, de 'hot looks' van honderd topdesigners. Het betreft echter de collectie lente/zomer 1998 en daarmee verliest deze site sterk aan kracht.*www.vogue.co.uk

Levend Afrika

The living Africa indrukwekkend Het continent Afrika is op de samengebald. De site is het resultaat van de samenwerking tussen de drie jonge makers Gray (USA) Sengputa (India) en Wisselink (Ned).

Met hun site doen ze mee aan de jaarlijkse wedstrijd van ThinkQuest voor jongeren tussen de twaalf en negentien jaar. Acht maanden hebben zij, vanuit verschillendecontinenten gewerkt aan deze site. The living Africa is opgedeeld in vierhoofdsectoren: mensen, het land , wildlife en natuurparken. Door deduidelijke opzet laat de site zich eenvoudig navigeren. Vooral de virtuele safari is een kijkje waard. Oog in oog met een wilde buffel of een cheetahkan men kiezen tussen de opties: neem een foto en ga door, meer informatieover dit dier of stuur een postkaart.

Lucebert

Als hij nog had geleefd, zou de site over hem er zeker anders uitgezien. Nu is de vormgeving van 'Lucebert Interactive' allesbehalve bijzonder, en zeker niet grillig, zoals het werk van de veelzijdige kunstenaar. Ook was er waarschijnlijk aan het poeziegedeelte wel wat meer aandacht besteed dan de luttele zes Nederlandstalige gedichten die er nu te vinden zijn (waaronder 'Ik draai een kleine revolutie af'). Toch is de site aardig. Dat komt vooral door de beeldende kunst die deze van 'de Keizer van de Vijftigers' biedt. Vele van zijn etsen, olieverfschilderijen en tekeningen zijn te bezichtigen en zelfs via Internet te koop. De site vermeldt ook wanneer er exposities zijn en in welke musea Lucebert's werk hangt.*www.virga.net/lucebert

Sailor Moon

Hoogblond zijn haar lange lokken en haar benen zijn als die van een fotomodel: te lang en te dun. Ze draagt sexy kleding en heeft van die enorme ogen. Als ze huilt lijken er rivieren uit te stromen. En ondertussen kan ze vechten als de beste. De Japanse tekenfilmheldin Sailor Moon is een mengeling tussen de Spice Girls en de mierzoete voorlopers van de hedendaagse manga: Remi kleine Annemarie en Candy Candy.

In Azie is ze razend populair en niet alleen bij de oorspronkelijke doelgroep: pubermeisjes. Er zijn al verschillende tv-series en films uitgezonden en de markt wordt er overspoeld met Sailor Moonartikelen. Op Internet circuleren bovendien honderden fansites en zelfs anti-Sailor Moonsites. Sailor Moon Universe geeft een uitstekend beeld van de populaire maanprinses.*www.projectanime.com/sailormoon