Heimwee naar het fonduestel; FEESTTRENDS

Nederland viert vaker feest en doet dat steeds uitbundiger. Volgens cateraars en professionele organisatoren gaan er miljarden guldens per jaar om in de particuliere partysector. Een feest is allang geen gelegenheid meer om bij te praten of met oude vrienden te klinken op de vriendschap. Het is de manier om je te profileren bij kennissen en familie, maar misschien wel vooral bij rivalen en vijanden.

Iedereen heeft wel van die ooms en tantes die alleen ten tonele kwamen op speciale gelegenheden. Zo een, twee keer per jaar waren ze daar. Met een bezweet voorhoofd boven de fonduepan en tevreden kluivend aan een spies. Onder dit genot werden terloops familievetes voorkomen en kleine strubbelingen uit het verleden weggelachen.

Na dit feestmaal deden de vrouwen zonder morren de afwas, terwijl de mannen een sigaartje rookten. Na de koffie ten slotte stond het bezoek op en volgden ettelijke hartelijke schouderkloppen. Tegenbezoek werd beloofd, mannen hesen vrouwen in jassen en met een laatste bulderende lach keerde het bezoek huiswaarts. De tuinstoelen verdwenen weer opgeklapt in de schuur, er ging een laatste doek over de bijzettafels en de gastvrouw en -heer lagen nog voor twaalven op een oor. Het geven van een feest, kortom, was in vroeger tijden een overzichtelijke bezigheid.

Modern feestvieren is daarentegen een doodvermoeiende aangelegenheid. Het begint al weken van te voren als de uitnodiging - keurig gedrukt - in de bus valt. Geen feest meer zonder thema en daarvoor dient passende kledij te worden gezocht. Gaan we sixties? Doen we de Orient of gaan even lekker de remmen los met 'Londen ten tijde van Jack the Ripper'? Volgens Ben Boenk van Boenk & De Groot Partycateraars is de millenniumwisseling een populair thema, evenals 'space' of 'toekomst'. “Bij 'space' leveren wij een robot die cocktails shaket, een compleet ruimtedecor met sterrenhemel en bediening die geheel is gekleed op het thema.'

Volgens Boenk zullen feesten de komende jaren alleen maar extravaganter worden. “Het uitnodigen van een bekende artiest die liedjes komt zingen, is passe. Het moet verrassender vernieuwender.

Artiesten komen nog wel langs, maar dan om iets onverwachts te doen. Joop Braakhekke die achter het buffet staat bijvoorbeeld of Nederlandse musicalsterren die zingend voor de drankjes zorgen.' Mensen willen worden geraakt op een feest, constateert de partycateraar uit Den Haag. “Vroeger werd 2.000 gulden neergeteld voor een keurig jazzbandje, nu zie je dat er 1.000 gulden wordt bijgelegd voor een bijzondere dansgroep. Men wil ook bijzonder eten, liefst uitheems: gnoe, zebra of kangoeroe. De budgetten voor feesten volgen de AEX-index. Het mag er best dik bovenop liggen dat er geld aan is besteed.'

Behalve het onvermijdelijke thema heeft een feest anno 1998 nog een tweede vast ingredient: de gastheer rekent erop verrast te worden. Vanaf de dag dat de uitnodiging in de bus valt, dienen de gasten de verrassing van zijn leven te beramen. Een enkele naieve telg uit de fondue-generatie denkt dan nog 'ha gezellig', de meesten weten wel beter. De verrassing van tegenwoordig is namelijk iets heel anders dan de verrassing van weleer. Ten tijde van het fonduestel kwamen gasten nog weg met het zingen van een zelfgemaakt lied (“de A is van Anton, want dat is zijn naam, de B is van boeren laten, want zo wierf hij zijn faam'). Tegenwoordig moet de verrassing vallen in de categorie 'dit had ik in mijn stoutste dromen... etcetera'.

Er zijn grofweg twee categorieen verrassingen: hilarische en ontroerende. Hans Kazan die alle ex'en van de gastheer op het podium tovert, is hilarisch. Ontroerend is het als de doodzieke vader van de jarige uit zijn ziekenhuisbed is gelicht, op transport is gezet naar het feestzaaltje in Uden-noord en daar om precies twaalf uur wordt afgehaakt van zijn infuus om zoonlief bevend te feliciteren.

Stijlvoller is een video waarop 25 bekende Nederlanders hun felicitaties overbrengen, waarmee Ben Boenk onlangs een bruidspaar verraste. Het stel werd 's morgens vroeg opgehaald in een stretched limo met chauffeur en een stel potige 'securityboys' hielden een oogje in het zeil. Ook liet Boenk een speciale editie van het roddelblad Prive drukken met daarin de laatste nieuwtjes over het paar. Boenk: “Zo'n feest met grappen en grollen, speciaal vervoer en een goed diner kost zo'n 50.000 gulden. Vroeger werd voor 15.000 gulden Lee Towers een avond ingehuurd.'

Een beetje feest wordt ingeluid of afgesloten met een vuurwerkshow. Voor circa 5.000 gulden leveren vuurwerkspecialisten 15 tot 18 minuten spektakel met alle mogelijk soorten siervuurwerk. Een letterbord met bijvoorbeeld de initialen van het bruidspaar en een hart ertussen kost 1.500 tot 2.000 gulden. Echt indruk maakt de gastheer met een vuurwerkshow met muziek en laser. Kosten: ruim een halve ton. Vijftigduizend gulden kostte het ook toen Boenk een enorme tent om het huis van een feestvierder neerzette. “Dan denk je: dat moet wel een heel speciale gelegenheid zijn. Maar niets is minder waar. De man werd 46.'

Feesten mogen tegenwoordig meer kosten, aldus J. Riemeijer van de VECTA (het overkoepelend orgaan van evenementenbureaus), maar de gemiddelde feestvierende Nederlander is toch nog steeds vrij conservatief. “Aan entertainment wordt nog altijd te laat gedacht. De kleding is prachtig en een foto- of videograaf komt de hele dag een reportage maken voor duizenden guldens. Daar valt niet aan te tornen terwijl er voor dat geld zoveel originelers te bedenken is.'

In september haalde hij voor een bruiloft Shirley Bassey naar Nederland.

“De opdrachtgever klopte daarvoor ruim zeven maanden tevoren bij mij aan. Dat is een goede voorbereidingstijd. Soms moet de datum van een bruiloft zelfs worden verzet tot een dag waarop de grote ster naar Nederland kan en wil komen. Dat is de prijs die je betaalt, maar je droomwens komt dan wel uit.' Die droomwens kost dan wel twee ton. “Ga maar na, een internationale artiest gaat niet in een driesterrenhotel zitten. En het vervoer moet er ook een beetje goed uitzien. Verder hangt het er van af of de artiest toch al in de buurt was wegens een Europese tour of speciaal moet overkomen voor het feest.'

Het huren van een artiest is een kwestie van vraag en aanbod. Voor de jaarwisseling 1999-2000 worden enorme bedragen gevraagd voor een optreden. Zelfs Pavarotti - volgens ingewijden een van de duurste wereldsterren - is dan het liefst thuis. Wie hem toch wil hebben, zal daarvoor bloeden. “In ons land pakt Paul de Leeuw het zo aan', zegt Riemeijer. “Hij wil eigenlijk helemaal niet optreden op feesten en partijen, dus noemt hij een belacheljk hoog bedrag. Zo blijft er maar een beperkt aantal aanvragen over.'

De meeste Bekende Nederlanders varen wel bij het toegenomen feestgedruis. De crew van Goede Tijden Slechte Tijden is te huur voor het tappen van biertjes, waarna ze bereidwillig handtekeningen uitdelen aan de gasten. Bij Joop van den Ende Artiestenmanagement hebben ze er een dagtaak aan om aan alle aanvragen te voldoen. Willibrord Frequin is een van de meeste gevraagde presentatoren. Rob de Nijs ligt goed bij Nederlandse zaakwaarnemers in het buitenland, die hun gasten willen trakteren op een stukje Nederlandse cultuur en Eurovisiester Edsilia Rombley draait jaarlijks zo'n negentig optredens op allerlei feesten in het land.

Hun exacte gages zijn geheim, maar liggen tussen de 4.000 en 12.000 gulden.

Maar niet alleen een beroemde gast maakt een feest tot een succes. Een ander sleutelwoord in de wereld van feest en fun is bezoekersparticipatie. Tegenwoordig is relaxen er niet meer bij op een feest. Voor je het weet, wordt je echtgenote doormidden gezaagd door een goochelaar, terwijl je zelf live wordt gebodypaint. Als je dan eindelijk hebt weten te vluchten naar het toilet, blijkt de toiletjuffrouw een actrice die een scene improviseert waar jij de hoofdrol in speelt.

Clowns en acrobaten zijn er in vele prijs- en kwaliteitsklassen. Voor 250 gulden per uur mag men rekenen op vermaak van niveau. Clowns worden allang niet meer alleen ingehuurd om kinderen te vermaken. W. Smit van de Nederlandse Clownsstichting: “Een clown kan een act leveren die op maat is gemaakt voor de gelegenheid en het gezelschap. Een act kan heel ingetogen zijn. Tegenwoordig leveren we zelfs ritual clowns voor begrafenissen. Dan is er bijvoorbeeld mimespel.'

Een modern feest kost veel geld en is pas geslaagd als de gasten dat eraan afzien. De partytent met catering en bedienend personeel kan, maar beter is om het een feest te geven op een onverwachte locatie. Dus liever een landhuis of het huis van een bekende Nederlander die voor tienduizend gulden een welkomsdrankje schenkt en vervolgens uitwijkt naar familie of een hotel. “Alles is in principe mogelijk', verzekert partycateraar en -organisator Boenk, “als er maar wordt betaald. Wil je een heel circus op een veldje laten neerstrijken, met een voorstelling alleen voor jouw gasten? Dat zal zo rond de 38.000 gulden kosten. Desgewenst verdwijnt de tribune en komen er tafeltjes voor de 400 gasten.

Kunnen ze tijdens de voorstelling een diner gebruiken.'

Tip voor moderne feestgangers die het zat zijn om telkens weer na een lange avond de bodypaint van het getergde lichaam te moeten schrobben en vervolgens tot het besef te komen dat vrouwlief nog in twee delen op de achterbank van de auto ligt: haal de Hartmannstoelen uit de schuur, zoek het oude fonduestel op, koop blikjes bier en kartonnetjes wijn en noem het een seventies-party. Geheid complimenten voor de goedgetroffen setting.

    • Aranka Klomp