Een bakfiets voor dreumessen

De Amsterdamse yuppenouder duwt zijn baby in een buggy voort. Wanneer de boreling tot peuter evolueert, komen andere vervoermiddelen in zicht. Steeds vaker zijn in het stadsbeeld fietsen op maat te zien: de IVF-fiets de Filibus en de brugklasfiets.

De combinatie van babyboom en hectisch verkeer zorgt ervoor dat ouders nieuwe eisen aan hun fiets stellen. Wie zich ooit met een dreumes voorop, een dreumes achterop en een derde zelfstandig fietsend naast zich in het grotestadsverkeer heeft gewaagd, begrijpt het belang van een goede stevige fiets.

Fabrikanten springen daarop in door allerhande zitjes en fietsaanhangsels op de markt te brengen. Maar bij de Amsterdamse rijwielwerkplaats 't Mannetje hebben ze het summum aan hedendaags fietsgenoegen ontdekt: de volledig geIndividualiseerde tweewieler. Hun meerlingen- en bakfietsen vormen zo langzamerhand een vast onderdeel van het hoofdstedelijke straatbeeld.

Tot drie jaar geleden was 't Mannetje een 'gewone' zaak, vertelt mede-eigenaar Jan Willem Deyman. Enig opvallende karakteristiek was de grote hoeveelheid bakfietsen in het assortiment. De huidige bakfietsproductie kwam op gang door de stijgende behoefte aan transportmogelijkheden voor een meervoud aan kinderen. Tegenwoordig draaien Deyman en de zijnen hun handen niet meer om voor een licht hanteerbare bakfiets met ruimte voor zes dreumesen, die ieder over hun eigen fietsbel kunnen beschikken: de zogeheten 'ivf-fiets'. Dit extreme vervoermiddel wordt voornamelijk door kinderdagverblijven aangeschaft.

Bij ouders met twee kinderen is de Filibus populair: een stevige fiets met verlengde voorkant waarop een grote bak past met ruimte voor de dagelijkse boodschappen en twee pakken luiers. De fiets is stabiel genoeg om nog een kind in het stoeltje voor en eentje achterop aan te kunnen. De rest van de boodschappen kan in de fietstassen. De toekomstige eigenaar kan ook nog eens uit zestig kleuren of kleurcombinaties kiezen.

“Je kunt er een heel individuele fiets van maken en dat geeft er stiekem toch wat extra status aan', zegt Deyman.

Is het derde kind eenmaal gearriveerd, dan is de overstap naar de Filibak, een bakfiets met ruimte voor maximaal vier kinderen, snel gemaakt. Veel ouders doen dan ook hun (tweede) auto weg en schaffen in plaats daarvan een bakfiets aan. De fietsen gaan volgens 't Mannetje lang mee, zijn veilig en vergen weinig onderhoud.

Overigens zijn er niet alleen fietsen voor kinderrijke gezinnen of ondernemers bij 't Mannetje te vinden. Wat te denken van een stadsfiets naar Italiaans jaren 30 model voorzien van ouderwets lederen zadel en van een elegante degelijkheid die de kwaliteitsliefhebber de tranen in de ogen doet springen? Of de brugklasfiets, waarop een puber nog een tijdje kan groeien en waarvoor hij zelf de kleuren mag komen uitzoeken? Ook op maat gemaakte revalidatie- en invalidefietsen behoren tot het assortiment.

Behalve mensen met jonge kinderen begint ook het bedrijfsleven de voordelen van de bakfiets in te zien. Timmerbedrijven, loodgieters en andere ondernemers zijn in de binnenstad mobieler wanneer ze zich per bakfiets verplaatsen. De bakfiets, daar zijn ze bij 't Mannetje van overtuigd, is aan een comeback bezig. Met een verkoop van vijf fietsen per week kan, volgens de fietsenmaker, zeker van een trend worden gesproken.