Perspectief voor KLM/Northwest

Northwest Airlines ziet perspectief voor de alliantie met KLM. Topman Dasburg mikt op extra hubs en Air France als nieuwe partner.

Alleen al het afgelopen jaar heeft Northwest Airlines-topman John Dasburg tot twee keer toe gedreigd de alliantie met de KLM te zullen opblazen wanneer de operationele plannen van beide luchtvaartmaatschappijen te zeer worden gedwarsboomd door grenzen aan de groei van Schiphol. Hoe realistisch dat scenario is vertelt hij er meestal niet bij. Door de moordende concurrentie in de internationale luchtvaart zijn KLM en Northwest Airlines tot elkaar veroordeeld. Uiteindelijk is er overal wel wat. Want naast Schiphol slibben ook belangrijke Europese hubs (overstapplaatsen voor met name intercontinentale reizigers) als Londen Heathrow en Frankfurt langzaam dicht.

Uitbreiding van de alliantie en gebruik van meer hubs kunnen een oplossing bieden voor de problemen van KLM/Northwest op Schiphol. Zo kan de nieuwe luchthaven van Milaan, Malpensa, een belangrijke rol spelen als straks de samenwerking tussen KLM en Alitalia is geeffectueerd.

Dasburg kijkt alweer verder. Bij zijn werkbezoek aan Nederland, waar hij gisteravond met minister Netelenbos (Verkeer) de belangrijkste spreker was op het Schiphol-diner, noemde hij Air France “een ideale partner' voor KLM/Northwest. Diens basis, de Parijse luchthaven Charles de Gaulle, zou een mooie aanwinst voor de alliantie zijn.

De KLM wordt telkens weer verrast door de snelheid waarmee Dasburg de alliantie wil uitbreiden. KLM's financieel directeur Rob Abrahamsen verwees vanochtend, bij zijn toelichting op de halfjaarcijfers, voor commentaar over een toetreding van Air France naar KLM-topman Leo van Wijk. Maar hij wilde wel kwijt: “Air France is een hele grote speler in de luchtvaart, met een hele grote markt, die uiteindelijk wel ergens terecht zal komen.

Want de uitbreiding van de allianties in de luchtvaart is nog lang niet voltooid.'

Dasburg vond het gisteravond blijkbaar tijd pas op de plaats te maken met zijn kritiek op de ontwikkelingen rond Schiphol. In zijn toespraak constateerde hij dat in de Nederlandse politiek consensus groeit over Schiphol. “Verdere groei is geen taboe meer.'

Wel stelde Dasburg vast dat de alliantie met KLM nog altijd in problemen kan komen als onzekerheid blijft bestaan over de groeikansen van Schiphol. Maar hij deed dat op een heel wat gematigder toon dan in het recente verleden. Lawaaioverlast hoeft volgens Dasburg geen probleem meer te vormen in de toekomst. Hij schermde met onderzoek van NASA waaruit blijkt dat het vliegtuiglawaai tot 2007 halveert.

Minister Netelenbos bepleitte “op korte termijn orde in de betrekkelijke chaos die er nu rond Schiphol heerst'. Volgens haar kan het doel de komende jaren op Schiphol beheerste groei te realiseren alleen slagen als alle betrokkenen daaraan meewerken.

Zij stak de luchtvaartwereld een hart onder de riem met de constatering dat de mainport-functie van Schiphol voor het kabinet onomstreden is. Bij het kabinetsbesluit later dit jaar over de toekomst van Schiphol zal het belang van de luchtvaart zwaar meewegen, zei Netelenbos, “ook omdat deze een groot deel van de financiering voor zijn rekening zal moeten nemen.' Verder voelt zij er niets voor om de vijfde landingsbaan van Schiphol, die in 2003 klaar zou moeten zijn, weer opnieuw in studie te nemen. Dat is volgens de bewindsvrouw “niet realistisch'.