KPN licht geschokt personeel in

KPN Telecom informeerde gisteren op negentien plaatsen in het land het personeel over de maandag aangekondigde beslissing 4.000 banen te schrappen. “Dit is te grijs voor woorden', zegt een employe. Impressies uit Leeuwarden, Utrecht, Rotterdam en Arnhem.

Volgend jaar juni zou ze 25 jaar bij de telefonische inlichtingendienst van KPN in Leeuwarden hebben gewerkt. Maar mevrouw De Vries-Korbee (53) uit Leeuwarden haalt haar jubileum niet. Gistermiddag kwam directielid R. Kippers hoogst persoonlijk langs om de vijftig vaste krachten van de Leeuwarder afdeling van Telecom Operator Services (TOS) de onheilstijding te brengen. Hij besloot zijn Mercedes 350 S dit keer thuis te laten en zijn Opel Omgea te gebruiken, laat zijn chauffeur weten. In slechte tijden past geen pronk.

Alle vier noordelijke vestigingen (Zwolle, Deventer, Leeuwarden en Groningen) gaan volgend jaar of in 2000 dicht. “Sneu he', zegt De Vries-Korbee. “Nu vis ik achter het net.' In Friesland kan ze bij KPN niet meer aan de slag en verhuizen naar Utrecht of Arnhem wil ze niet. “Al ben ik Rotterdamse, naar een grote stad wil ik niet terug.' Ze snapt het besluit niet om de Leeuwarder afdeling te sluiten. “Mijn man werkt bij de Postbank, dat er hier in Leeuwarden juist een callcenter bij krijgt.' Ze gaat ander werk zoeken en denkt dat ze ondanks haar leeftijd een goede kans maakt. “De uitzendbureau's zijn blij met ons, omdat we stuk voor stuk ervaren krachten zijn.'

Dat alle vier noordelijke vestigingen zouden verdwijnen had niemand verwacht. J.B. Bleeker maakt zich er kwaad over. “Ze werkt negentien jaar bij KPN in Leeuwarden, begon in 1971 als negentienjarige bij de toenmalige inlichtingendienst van het staatsbedrijf. “De werkloosheid in het noorden is al hoog. Ze hadden voor een keer eens lef moeten tonen en in het noorden een vestiging moeten open houden. Waarom niet concentreren in Zwolle? Dit besluit zet ons hele bestaan op zijn kop, zowel financieel als emotioneel.

Dit is te grijs voor woorden.'

De KPN-vestiging in Utrecht is een van de zes locaties waar de activiteiten van het concern juist worden geconcentreerd. “Er werd niet gejuicht', zegt W. Wouters (6,5 jaar operator bij de inlichtingendienst 8008) na afloop van de informatiebijeenkomst gisteravond. “We hebben er een heel dubbel gevoel over. We hebben gewoon geluk dat we hier wonen. De stemming was meer van: jeetje dat er zo veel dicht gaat.'

Wouters had de klap eigenlijk later verwacht, als het experiment met 118 op brede schaal wordt ingevoerd. Klanten die dat nummer bellen, krijgen nog wel een informatrice aan de lijn die de vraag noteert, maar het gezochte nummer wordt vervolgens door een computer meegedeeld. Daarmee kan de tijd per klant nu gemiddeld 42 seconden, meer dan worden gehalveerd. Maar het contact met mensen blijft voor Wouters de charme van het werk. “Ook als er zo'n oud dametje belt om te vragen wat voor dag het is en hoe laat het is.'

“Het is een sport om een nummer te vinden', zegt M. van Soest (3,5 jaar in dienst bij 8008). Zij noemt het werk “ideaal voor huisvrouwen.' Operators in vaste dienst werken maximaal vier uur per dag, omdat het niet langer is vol te houden. Het combineert goed met de zorg voor een gezin. Die zorgtaak zal veel werknemers op de bedreigde locaties weerhouden om een baan bij de resterende centra te nemen, denkt Wouters. “Als je eerst een uur moet reizen, red je het niet met de schooltijden van de kinderen.'

KPN-informatrices in de regio Rotterdam kregen gisteravond uitleg over de grootscheepse reorganisatie. Veel wilden ze niet kwijt over de bijeenkomst. Dat blijkt ze door KPN op het hart gedrukt. “Sorry, maar ik mag echt niks zeggen', luidt het commentaar veelal.

Is er dan vervelend nieuws te verbergen? “Nee hoor, helemaal niet', antwoordt een mevrouw van middelbare leeftijd bijna verontwaardigd. “Het valt voor ons waarschijnlijk allemaal reuze mee. Andere vestigingen sluiten. Hier wordt alleen het aantal uitzendmedewerkers afgebouwd.'

Volgens Yvonne Bleeker, bestuurder van vakbond Abvakabo, zijn de gevolgen voor de informatrices in de regio Rotterdam inderdaad relatief beperkt. “Al weet ik ook nog niet precies wat er wel en niet gaat gebeuren.' Abvakabo heeft uitgerekend dat bij de callcenters van KPN in Nederland in totaal vijfhonderd vaste en vijfhonderd uitzendkrachten hun baan gaan verliezen. Bleeker wijst er op dat het bovendien moeilijk zal zijn om de callcenter medewerkers ergens anders binnen KPN onder te brengen. “Het gaat vooral om vrouwen met parttime werk. Die hebben volgens de vakbondsbestuurder vaak een “verplaatsingsprobleem'. “Ze hebben andere verplichtingen en kunnen niet zomaar in een andere plaats aan de slag.'

Bij het kantorencomplex Rijnpoort in Arnhem hebben de KPN Telecom-medewerkers in Arnhem zo te horen een spreekverbod opgelegd gekregen. De medewerkers moesten zich er om twee uur en om half vier moeten verzamelen om het slechte nieuws groepsgewijs in ontvangst te nemen. “Nee, we willen niets zeggen', klinkt het in de meeste gevallen. Er is spanning op de meest vrouwelijks gezichten.

Een van de weinige vrouwen die wat wil zeggen maakt zich geen enkele illusie: “Ik ben uitzendkracht, dus voor mij is het nu waarschijnlijk wel voorbij. Ik voel me na vanmiddag helemaal overbodig.' Haar naam wil ze niet in de krant.