Polygram verliest naam

De naam Polygram verdwijnt na overneming van het amusementsbedrijf door het Canadese concern Seagram. Dat heeft een topfunctionaris van Seagrams muziekdochter Universal in het weekeinde verklaard.

“Polygram gaat zijn naam verliezen, maar hopelijk niet zijn traditie', aldus topman Heinz Canibol van Universal Duitsland. Hij sluit niet uit dat door het samengaan van Polygram en Universal banen zullen verdwijnen. Een reorganisatie wordt begin volgend jaar verwacht.

Volgens Canibol krijgen Polygram en Universal samen een aandeel van 23 a 25 procent op de wereldmarkt voor muziek, aanzienlijk meer dan enig ander bedrijf. Van het aandeel komt ruim tweederde van Polygram. Nummer twee op de ranglijst is op ruime afstand Sony Music met 16 procent.

In de Verenigde Staten zit Universal op 17 procent en Polygram op 9 procent. In Europa is Polygram veel groter. Zo heeft het bedrijf in Duitsland 20 procent van de markt tegen Universal slechts 4 a 5 procent.

Seagram sloot in mei een overeenkomst voor de overneming van Polygram, inclusief de filmdivisie, van Philips voor 10,4 miljard dollar. De transactie verkeert volgens Canibol “in de eindfase'. (ANP)