Intel stapt in Nederlandse Internet-dienst; Abonnees kunnen zelfgemaakte tv-programma's uitzenden

Het Amerikaanse Internet-bedrijf @Home Network begint binnen zes maanden in Nederland met een geavanceerde dienst via het kabelnet. De grote Amerikaanse chipfabrikant Intel neemt voor 20 miljoen dollar (37 miljoen gulden) een belang van rond 15 procent in de nieuwe onderneming, @Home Nederland.

@Home Nederland wil zijn abonnees behalve specifiek Nederlandse informatie ook toegang verschaffen tot het snelle glasvezelnet dat kabelbedrijven op dit moment aanleggen. Via dat nieuwe net kan At Home) Internet-diensten leveren waarvoor het telefoonnet en ISDN eigenlijk te traag zijn. Dat opent ruime mogelijkheden voor de verspreiding van tv-beelden via Internet. Zo kunnen abonnees technisch eenvoudig videovergaderingen en zelfs tv-uitzendingen van redelijke kwaliteit verzorgen. Ook kunnen cd's en video's met goede kwaliteit worden aangeboden, en kunnen grote softwarepakketten veel sneller dan nu worden `binnengehaald'.

@Home Nederland, gevestigd in Amsterdam, is de eerste Europese dochter van het snelgroeiende @Home Network (omzet 50 miljoen dollar). Het moederbedrijf ontplooit al activiteiten in de VS en Canada, en mikt op expansie in Europa. Nederland en Belgie worden als eerste bewerkt wegens het grote aantal kabelabonnees in deze landen (ruim 90 procent van de gezinnen) en het grote aantal Internet-aansluitingen in Nederland (1,6 miljoen).

Intel neemt deel in @Home Nederland om ervaring op te doen met snelle kabelnetten, en de besturing van andere apparaten dan computers. Net als Intel neemt @Home Network een belang van ongeveer 15 procent in het nieuwe bedrijf. De overige aandeelhouders zijn de kabelbedrijven CasTel (Groningen) en Palet Kabelcom (Maastricht) met elk zo'n 35 procent. Deze twee hebben 1,4 miljoen abonnees; tegen het jaar 2000 verwacht @Home Nederland ten minste 5 procent (75.000 gezinnen) van hen lid te maken, en 72 miljoen gulden omzet te genereren.

In de VS werkt @Home onder meer samen met CNN de New York Times en USA Today. Voor de inhoud van zijn informatiediensten voert @Home Nederland overleg met grote Nederlandse uitgevers als VNU Perscombinatie en Telegraaf Holding.

Daarnaast neemt het bedrijf vijftien eigen journalisten aan.

De nieuwe uitgever zoekt, aldus directeur Jamie Howard, ook samenwerking met kabelmaatschappijen in het westen van het land en in Belgie. Het is opvallend dat er sinds de aankondiging van de plannen in april nog geen kabelbedrijf uit de Randstad is toegetreden of gecontracteerd.

@Home Nederland richt zich wat opzet en techniek betreft naar het Amerikaanse voorbeeld. Het zal vooral veel nieuws en vermaak bieden, en zich richten op gezinnen. In de loop van volgend jaar wil @Home ook diensten leveren aan het bedrijfsleven zoals telewerken en call-centerwerk vanuit huis.

Met zijn snelle infrastructuur kan @Home Nederland zich ontwikkelen tot een geduchte concurrent voor de vijf grootste aanbieders van informatie en Internet-toegang in Nederland. Dat zijn Planet Internet en World Access van KPN Telecom, World Online, het Amerikaanse CompuServe van grootuitgever Bertelsmann en Het Net, van KPN, dat slechts een deel van de informatie van Internet biedt.

Met uitzondering van Het Net brengen de huidige Nederlandse Internet-marktleiders hun abonnees ongeveer 25 gulden per maand in rekening voor toegang tot Internet. Daarbovenop komen de telefoonkosten, die bij grootgebruikers van Internet fors kunnen oplopen. Deze laatste kostenpost is bij @Home niet aan de orde. De onderneming rekent haar klanten een vast bedrag van 80 gulden per maand aldus commissaris Jos Burger, tevens directeur van Palet Kabelcom. Daar komen nog wel de eenmalige kosten bij van het kastje dat nodig is voor de koppeling tussen kabel en computer, ongeveer 250 gulden.

@Home presenteert zich aan gebruikers via een zogeheten portal, een voorportaal van Internet, waar de bezoeker met overzichtelijke structuren op weg wordt geholpen.

Op zijn eigen computer houdt het bedrijf kopieen van populaire Internet-pagina's van derden in voorraad, waardoor abonnees die veel sneller kunnen bekijken dan de originelen. De auteursrechtelijke complicaties hiervan zijn overigens nog niet opgelost.

Door informatie in te kopen bij gerenommeerde uitgevers verwacht de nieuwe uitgeverij een sterke positie op het Nederlandse deel van Internet te verwerven, zegt directeur Howard. De indeling van @Home Nederland zal lijken op die van Planet Internet: een grote informatiesite met rubrieken en informatie afkomstig van bestaande publicaties.

@Home wil zijn abonnees verder veel vermaak (spelletjes) bieden, groepen met gemeenschappelijke interessen (communities) opzetten, en informatie over reizen en financien verschaffen. Elektronische winkels, met beveiligd betalen, moeten ook vast onderdeel van het aanbod worden. Of er ook erotiek bij komt is nog niet duidelijk, aldus commissaris Burger.