Schumacher nog een keer op jacht naar Hakkinen

Op het circuit van Suzuka strijden Mika Hakkinen en Michael Schumacher morgen om de wereldtitel in de Formule I. De Fin begint in Japan met vier punten voorsprong aan de laatste race. Een terugblik op het seizoen.

1. GP Australie, 8 maart. Schumacher blaast de motor van zijn Ferrari op. Hakkinen en teamgenoot Coulthard (McLaren Mercedes) zijn oppermachtig. Hakkinen verliest koppositie aan Coulthard als hij te vroeg de pits ingaat. Zonder te stoppen rijdt hij de baan weer op. Twee ronden voor het einde laat Coulthard Hakkinen voorbijgaan. Degene van de twee die als eerste de eerste bocht zou ingaan, had recht op de zege, spraken ze voor de race af. Dat was Hakkinen. 10-0 voor Hakkinen.

2. GP Brazilie, 29 maart. Hakkinen rijdt onbedreigd naar de overwinning de tweede van het seizoen, de derde in zijn carriere. Schumacher wordt derde, een minuut achter Coulthard. 20-4 voor Hakkinen.

3. GP Argentinie, 12 april. Na een aanrijding met Coulthard neemt Schumacher de leiding over en wint. Hakkinen wordt tweede. 26-14 voor Hakkinen.

4. GP San Marino, 26 april. Hakkinen leidt, valt uit met versnellingsprobleem. Schumacher wordt tweede achter Coulthard. 26-20 voor Hakkinen.

5. GP Spanje, 10 mei. Hakkinen rijdt een foutloze race. Voor te hard rijden in de pits krijgt Schumacher een stop and go-penalty van tien seconden. Hij eindigt toch als derde. 36-24 voor Hakkinen.

6. GP Monte Carlo, 24 mei. Hakkinen is onaantastbaar in zijn woonplaats Monaco. Schumacher raakt Wurz bij een inhaalpoging. Hij moet met schade de pits in en wordt tiende, twee ronden achter Hakkinen. 46-24 voor Hakkinen.

7. GP Canada, 7 juni. Herstart na zware crash. Hakkinen valt uit. Schumacher wint, ondanks een stop and go-penalty omdat hij na het uitkomen van de pits Frentzen hindert. 46-34 voor Hakkinen.

8. GP Frankrijk, 28 juni. Verstappen valt stil bij de start van zijn eerste race voor Stewart.

Hakkinen is als eerste weg, na herstart neemt Schumacher de leiding. In een fraai staaltje ploegentactiek houdt Schumachers teamgenoot Irvine Hakkinen achter zich. 50-44 voor Hakkinen.

9. GP Groot-Brittannie, 12 juli. Regen in het voordeel van Schumacher. Hakkinen glijdt van de baan, maar blijft in de race en behoudt riante voorsprong op Schumacher. Een ronde later komt de safetycar op het circuit en na vier ronden achter de safetycar is van Hakkinens voorsprong van 40 seconden op de Duitser niets over. Kort nadat de wagens weer op volle snelheid liggen, glijdt Hakkinen van de baan. Schumacher neemt de leiding, maar krijgteen stop and go-straf. Hij moet de pits in maar doet dat in de laatste ronde. Hij passeert in de pits de finishlijn rijdt nog een ronde en wint voor een verbouwereerde Hakkinen. 56-54 voor Hakkinen.

10. GP Oostenrijk, 26 juli. Hakkinen neemt de leiding en staat die met teamgenoot Coulthard achter zich niet meer af. De Ferrari's komen op rechte stukken snelheid te kort. Irvine, op de derde plaats, laat Schumacher passeren, volgens hem wegens remproblemen. 66-58 voor Hakkinen.

11. GP Duitsland, 2 augustus. Hakkinen wint superieur. Voor eigen publiek gaat Schumacher niet hard genoeg, hij wordt vijfde. 76-70 voor Hakkinen.

12. GP Hongarije, 16 augustus. Schumacher wint mede door slimme pitstop-strategie. Hakkinen heeft problemen met versnelling en wordt zesde, een ronde achter Schumacher. 77-70 voor Hakkinen.

13. GP Belgie, 30 augustus. Na de eerste bocht volgt in de regen een van de grootste crashes in de geschiedenis van de Formule I. Als een wonder raakt niemand gewond. Na herstart raakt Herbert de spinnende Hakkinen de Fin valt uit.

Schumacher gaat riant aan de leiding en loopt uit. In de slotfase rijdt de Duitser achterop achterblijver Coulthard. Op drie wielen rijdt Schumacher naar de pits, waar Coulthard al is uitgestapt. Schumacher loopt woedend naar Coulthard en gaat hem bijna te lijf. “Wil je me soms dood hebben?', briest hij. Hill bezorgt het team van Jordan de eerste zege. 77-70 voor Hakkinen.

14. GP Italie, 13 september. Leider Coulthard blaast motor op, direct daarna haalt Schumacher Hakkinen in. De Fin heeft remproblemen en valt terug. Schumacher en Irvine bezorgen Ferrari op eigen terrein een dubbelzege. Hakkinen wordt vierde. Hakkinen-Schumacher 80-80.

15. GP Luxemburg, 27 september. Vanaf de derde startplaats haalt Hakkinen Irvine in. De Fin neemt de leiding over als Schumacher in de pits staat. Hakkinen wint, Schumacher wordt tweede. 90-86 voor Hakkinen.