Onthoud u in geval van twijfel

Lezers uit Lelystad, Leidschendam en Utrecht worstelen met folders over financiele producten. Ze kunnen de voorgespiegelde gouden bergen (aandelenrendementen) en belastingvoordelen niet op waarde schatten. Op dit punt staan ze niet alleen, want niemand weet wat de beurs zal gaan doen. Ons belastingsysteem staat op de helling en de fiscus loopt daarop vooruit met maatregelen. Volgend jaar krijgen we de euro en de wereldeconomie hapert. Consumenten en ondernemers hebben het moeilijker dan ooit.

Waar vinden ze de juiste informatie voor hun beslissingen? Bijvoorbeeld op een beurs over geldzaken, met lezingen over allerhande onderwerpen. In maart werd er voor de vierde keer een geldbeurs in Utrecht gehouden en vorige week voor het eerst een in Maastricht onder de naam Financial Planning. In Engeland, Canada en de VS organiseert men al langer breed opgezette moneyshows, vrolijke evenementen. In Nederland moeten bezoekers, exposanten en organisatoren nog wennen aan het idee dat geld niet saai hoeft te zijn.

Er is geen ander evenement waar je in korte tijd informatie kan vergaren en vergelijken, kan praten met deskundigen en lezingen bijwonen. In de financiele wereld werken ongeveer achttien verschillende beroepsgroepen. Die broeders en hoeders moeten op zo'n beurs staan, want een ruimte opzet trekt bezoekers.

Los daarvan moeten consumenten initiatief nemen om hun mondigheid te vergroten. Men schrikt er vaak voor terug om een adviseur, verkoper of deskundige aan de tand te voelen. Het binnentreden van een bankgebouw roept weerstand op, terwijl banken juist de drempels verlagen, de deuren opengooien en het interieur op een grand cafe laten lijken.

De Leidschendammer schrijft: `Mij is gebleken dat allerlei financiele constructies in de media pas aandacht krijgen lang nadat deze zijn geintroduceerd. Voor spijtoptanten, verleidt door de gouden bergen, is het dan te laat om zich terug te trekken. Als zij alles van te voren hadden geweten, dan hadden ze niet deelgenomen.' Hij sluit, om er dit keer tijdig bij te zijn, de folder van een nieuw product bij, om iets te schrijven over `deze zoveelste vondst'. `Wellicht behoedt uw reactie mij voor een misstap.'

Zijn mening is interessant, maar getuigt wel van een bepaalde gemakzucht. Wie iets voelt voor de aanbieding in een advertentie of brochure, moet eerst zelf de handen uit de mouwen en bestuderen waar het over gaat. Bijna altijd moeten belastingvrije koerswinst op aandelen en belastingvoordelen de doorslag geven.

Allereerst moet je overwegen of zo'n voorstel past in je financiele plan. Die afweging kan niemand anders maken. Waarom beleggen in aandelen als je er geen duidelijk doelen voor hebt of al dik in aandelen zit? Wat blijft er over van de beloofde belastingvoordelen als je amper belasting betaalt en daardoor nauwelijks profiteert van een aftrek? Waarom je geld voor vijf, zeven of meer jaar vastleggen in een plan als je over twee jaar een andere auto moet kopen of een nieuw huis en daarvoor (extra) geld moet lenen.

Wanneer een verhaal niet duidelijk blijkt te zijn, is de aanbieder of verkoper de eerst aangewezene om de misverstanden op te helderen. Veelal stuurt men op verzoek een officieel (juridisch bindend) prospectus toe waar meer in staat dan in de advertentie. Een telefonisch gesprek kan helpen. Aanbieders kennen op alle vragen het antwoord, omdat ze bij de ontwikkeling van een product voor- en nadelen tegenkomen en daarover een beslissing moeten nemen. Bovendien helpt een goede verkoper zijn klanten graag. Vraag altijd naar de gevolgen van de vermogensrendementsbelasting in het nieuwe belastingstelsel. Wanneer hij ontwijkend antwoord, of wat onwillig of zelfs onbeleefd doet, zit er maar een ding op: ga niet met hem in zee. Onthoud u in geval van twijfel.

De Nederlandse media reageren snel op nieuwe trends, veel sneller dan tot voor zeg vijf jaar geleden.

De beurs, aandelen en geldzaken zijn immers het gesprek van de dag en geen medium wil achterblijven. Maar het is onmogelijk om overal over te schrijven. Vorig jaar kwamen er 170 nieuwe producten op de markt. Dit jaar stokt de aanwas, om verschillende redenen. Verder zijn er producten met een beperkte duur van inschrijving, of die hun geboorte niet overleven.

Tor slot. De eerst verantwoordelijke voor een helder voorstel is de verkoper. De tweede is de financiele consument die deze aanbieder bestookt met kritische vragen. In de praktijk help dat. Aanbieders die in het verleden veel kritiek over zich heen kregen van potentiele deelnemers en de pers, komen al jaren met duidelijke verhalen. Ze moeten wel, anders verkopen ze niks.