Topmanagers flirten met beleggers

Doorzichtigheid van de onderneming en invloed van beleggers. Dat waren de hoofdthema's van de twintigste Dag van het Aandeel die vandaag in de Amsterdamse RAI is gehouden.

J.M. Hessels, directievoorzitter van Vendex, en Philips-president C. Boonstra flirtten in hun toespraken met de aandeelhouder. “Wij zien hem als een prima klant', zei Boonstra. “Zijn gedrag is de beste graadmeter voor hoe wij het doen. Via onze koers doen wij iedere dag weer examen. We willen iedere dag hiervoor slagen, maar helaas lukt dat niet altijd.'

De Dag van het Aandeel, georganiseerd door de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), de Nederlandse Centrale Vereniging van Beleggingsstudieclubs en beursbedrijf Amsterdam Exchanges, trok dit jaar zo'n 1.700, hoofdzakelijk oudere aandeelhouders. De meesten waren sinds de scherpe koersdalingen van de afgelopen maanden een ervaring rijker. Boonstra hierover: “Dit is natuurlijk jammer voor u. Maar misschien is het goed dat u eens voelt wat de risico's van een ondernemer zijn. Dit soort risico's maakt immers het ondernemersschap ook zo opwindend.'

Beide bestuursvoorzitters grepen terug op de recente geschiedenis van hun bedrijven, die wordt gekenmerkt door reorganisaties. De uitkomst is volgens beide managers, dat de aandeelhouders er beter van worden.

De komst van Hessels en Boonstra leek aanvankelijk een schot in de roos voor de organisatie. Beiden staan immers in het brandpunt van de belangstelling; Hessels in verband met de strijd om Koninklijke Bijenkorf beheer (Hema, Bijenkorf) en de afsplitsing van de Vendex Food Groep (Laurus), Boonstra wegens teleurstellende resultaten en het afbreken van de samenwerking met het Amerikaanse Lucent.

Al te diep wensten de twee managers vanochtend echter niet in te gaan op de actualiteit. Hessels toonde met cijfers aan hoe de reorganisatie, de beursgang en de afsplitsing van Laurus en Vedior (uitzend- en schoonmaakwerk) de marktkapitalisatie van de onderneming had opgedreven.

Boonstra haalde fel uit naar de media die volgens hem de perikelen bij Philips niet goed hadden beschreven. “De kranten, met uitzondering van de Angelsaksisch georienteerde media, draaien nog steeds de oude grammafoonplaat af waarop staat dat Philips geen strategie heeft.'

Vervolgens legde hij uit dat Philips in de laatste fase verkeert om een “vitaal en geloofwaardig bedrijf' te worden. “We hebben eerst opgeschoond, toen gewerkt aan transparantie, strategie en productontwikkeling. Nu is de promotiecampagne in volle gang.'

koersen.

Vanochtend werd op deze aandeelhoudersdag J.F.M. Peters in het zonnetje gezet. Hij kreeg door de VEB het `Blauwe Boord' uitgereikt voor zijn verdiensten als voorzitter van de Commissie Corporate Governance. Deze commissie bracht vorig jaar een rapport uit met veertig aanbevelingen voor beursgenoteerde bedrijven om deze doorzichtiger te maken en de beleggers meer invloed te geven.