Boekenopleiding; Berichten uit de branche

Toekomstige boekverkopers, uitgevers en bibliothecarissen moeten de geluiden van de markt beter leren oppikken. Dat vindt Peter van Gorsel, die door de Hogeschool van Amsterdam is benoemd tot hoofd van het instituut voor media- en informatiemanagement, de voormalige Frederik Muller Academie.

De opleiding is de afgelopen anderhalf jaar in samenspraak met de grote uitgevers vernieuwd en zal verhoudingsgewijs meer aandacht aan management besteden. De studenten kunnen hun diploma halen als informatiemanager, redacteur/productiemanager en marketingmanager/uitgever. Van Gorsel: `De opleiding oude stijl werkte teveel vanuit zichzelf. We willen geluiden binnenlaten van alle industrieen die informatie vermarkten, dus ook databases, internet en cd-roms.'

De grotere aandacht voor de markt betekent niet dat het boek uit zicht zal verdwijnen bij de opleiding, benadrukt Van Gorsel. `Studenten die ervoor kiezen zullen zich nog volop met boeken bezighouden. Maar een goede uitgever moet behalve boeken kunnen maken, ook boeken kunnen verkopen.'

Van Gorsel zelf (`ik kom nog iedere dag met een boek thuis') werkte bij een aantal boekhandels en was daarna onder andere baas van Penguin Nederland en commercieel directeur van uitgeverij Meulenhoff. Daar vertrok hij een halfjaar geleden met ruzie. `Dat had te maken met persoonlijke verhoudingen. We hebben afgesproken er niets over te zeggen, maar het is zeker niet zo dat ik het uitgeversbedrijf teleurgesteld de rug toekeer om nooit meer terug te komen. Hier kan ik op jonge mensen mijn visie overbrengen over hoe een uitgeverij zou moeten werken, ook op bedrijfseconomisch terrein. Dat was bij Meulenhoff ook mijn voortdurende zorg.'