Slippen, slalommen en schuiven

Op natte hellingbanen, hydraulische platen en gladde rotondes leert de automobilist beter manoevreren. Het overvloedig gebruik van watermuren maakt een slipcursus op het nieuwe complex van de ANWB in Lelystad een stuk spectaculairder.

Met een snelheid van 60 km per uur knal ik tegen de muur op. Ik had nog geprobeerd te remmen en hem te ontwijken, maar dat is niet gelukt: ik krijg de volle laag. Pas als ik de derde keer over de rembaan rijd en de watermuur opdoemt, durf ik vol in de remmen te gaan staan en weet ik 'm te missen.

Plotseling opdoemende watermuren zijn, op het nieuwe ANWB Test- en Trainingscentrum bij Lelystad, het middel om de rijvaardigheid te verbeteren. Het centrum, dat vandaag officieel is geopend, heeft zes banen waarop automobilisten leren remmen, sturen slippen en obstakels ontwijken.

De slipcursus van de ANWB is op het waterbanencomplex een stuk spectaculairder geworden. Op de oude, met zeepsop gladgemaakte testbanen werd de auto in een slip gebracht door een instructeur die aan de handrem trok. Volgens Matthieu Stam, chef uitvoering in Lelystad, was het verrassingseffect niet erg groot. Dat is nu wel anders: de auto rijdt op een glad wegdek over een hydraulische plaat die de achterwielen een zwieper geeft. Je weet wel wanneer de klap komt, maar nooit hoe hard. Als een cursist die klap een beetje kan opvangen en geen rondjes meer tolt, worden de watermuren in stelling gebracht. Het doel is door snel te reageren de auto onder controle te houden.

De hydraulische plaat is een van de vier onderdelen van de basis slip- en gripcursus die een hele dag duurt. Na anderhalf uur theorie mogen cursisten de baan op in een auto van het testcentrum. Behalve de hydraulische plaat is er een natte hellingbaan (8 procent hoogteverschil) die eindigt in een haarspeldbocht, een gladde rotonde waar je het onder- en oversturen leert beheersen en de rembaan.

Met het water worden allerlei risicovolle weersomstandigheden (bijvoorbeeld gladheid door vallende bladeren of ijzel) en verkeerssituaties (plotseling overstekend wild of opdoemende files) nagebootst.

Tijdens de cursus leer je voelen hoe de auto reageert in verschillende situaties en wat je moet doen. De honderdduizenden gebruikte liters water worden opgevangen gezuiverd en voor hergebruik verzameld in een groot waterbassin.

Met al dat rondsproeiende water en die draaiende auto's ziet het centrum er meer uit als een kermisattractie dan als een serieuze trainingsbaan. Directeur Niek Versteeg weet dat de meeste deelnemers veel lol hebben maar het verbeteren van de rijvaardigheid bij de cursus staat voorop, zegt hij. Zelfs tijdens incentives voor bedrijven, waar het personeel ter ontspanning en voor het opbouwen van de teamgeest gaat slippen en een wedstrijdje elandproef doet, wordt volgens hem altijd wel wat opgestoken.

Zowel mannen als vrouwen, meestal ouder dan 25 jaar melden zich voor de cursus. Volgens Stam hebben mannen nog wel eens de neiging een beetje stoer te doen en bijvoorbeeld te hard de hellingbaan af te rijden. Dat leren ze snel af als ze de bocht uit blijven vliegen en zien dat voorzichtige bestuurders meer succes hebben.

Buiten de basiscursus vallen de motor- en kartbaan en de aquaplaneerstrip. Op de laatste mogen alleen gevorderden oefenen. Stam laat zien hoe je moet reageren als je met 80 km per uur in aquaplaning terechtkomt: “Vooral niet proberen te sturen, want de wielen hebben toch geen grip.' Als je weer vaste grond onder de auto krijgt en het stuur is gedraaid, dan kan de auto een zeer ongewenste kant opgaan. Richting vangrail bijvoorbeeld of naar die net passerende vrachtwagen.