Winst voor Sony iets lager in eerste halfjaar

Het Japanse elektronicaconcern Sony heeft in de eerste helft van het op 1 april begonnen boekjaar een licht lager resultaat geboekt. De nettowinst zakte met ruim 5 procent tot 86 miljard yen (1,3 miljard gulden) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Vooral een vermindering van de verkopen op de markt voor consumentenelektronica speelde de onderneming parten. Ook had Sony last van een harde conurrentiestrijd die winstmarges onder druk zette, aldus het Japanse persbureau Kyodo. Die trend voelde het concern niet alleen bij de consumentenelektronica, maar ook in de muziekdivisie en de verzekeringen. In de VS had Sony te maken met prijsdalingen van 40 procent op de markt voor computerbeeldschermen, terwijl op de markt voor mobiele telefoons in Europa de slag met Ericsson en Nokia leidde tot een prijserosie van 50 procent. Desondanks wist het concern met 3,36 biljoen yen (52,5 miljard gulden) een bijna 10 procent hogere omzet te boeken. Sony Music kwam in de rode cijfers terecht. Deze divisie kampte met lagere verkopen en hogere marketingkosten. Ook het uitblijven van hits van Japanse zangers was duidelijk voelbaar. Het bedrijfsresultaat van 8,6 miljard yen over de eerste helft van vorig jaar sloeg daardoor om in een verlies van 883 miljoen yen.