Keuze voor EK-finale in De Kuip miljoenenkwestie

Arena of De Kuip? Het bestuur van de Stichting Euro 2000 had gisterochtend weinig tijd nodig om te beslissen in welk stadion op 2 juli 2000 de finale van het Europees kampioenschap voetbal wordt gespeeld. Met grote meerderheid van stemmen werd gekozen voor de Rotterdamse Kuip.

“Een finale in Amsterdam zou de organisatie miljoenen meer hebben gekost', zei KNVB-voorzitter J. Sprengers over het besluit dat in Amsterdam tot grote teleurstelling leidde. Daar denken ze met de Arena over het mooiste stadion ter wereld te beschikken. In de hoofdstad ging men er als vanzelfsprekend van uit dat in dit gloednieuwe pronkstuk met beweegbaar dak voor 50.000 toeschouwers en een paar honderd miljoen tv-kijkers de finale zou worden gehouden.

Zo vanzelfsprekend was het dus niet. Rotterdam kon Euro 2000 faciliteiten bieden die in Amsterdam niet in de prijs waren inbegrepen. Zoals op het gebied van hospitality persaccommodatie en parkeergelegenheid. De gemeente Rotterdam investeert maximaal vier miljoen gulden in de eindronde van het EK, inclusief promotie-activiteiten voor de stad, Amsterdam ruim een miljoen. Euro 2000 werkt binnen een begroting van 120 miljoen gulden met zeer smalle marges. De prognose van het financieel resultaat bedraagt niet meer dan een ton. De organiserende bonden KNVB en KBVB nemen financiele tegenvallers voor hun rekening. Het maakt duidelijk waarom de Nederlandse en Belgische bestuursleden liever aan de portemonnee dachten dan aan een eindstrijd in een prestige-object als de Arena.

Afgelopen zomer waarschuwde Harry Been als secretaris van EURO 2000 in deze krant voor de achterstand die Amsterdam op dat moment had. De Arena heeft contracten met investeerders, leveranciers en skyboxhouders. Het parkeerterrein is verpacht. De voetballiefhebber of concertbezoeker betaalt in Amsterdam 20 of 25 gulden per wedstrijd om zijn auto kwijt te kunnen. Daar kan de organisator in de Arena weinig aan doen, want de parkeerbeheerder bepaalt de tarieven.

Buiten het stadion staan ook veel reclame-uitingen. Zo werd rondom de Champions Leaguefinale Juventus-Real Madrid hoofdsponsor Ford voor de hospitality-tent geconfronteerd met een groot reclamebord van concurrent General Motors.

Rotterdam dacht op dit gebied mee met Euro 2000 en trok aan het langste eind. De finale van het historische voetbalevenement is toegewezen aan een stad met drie profclubs. Een echte voetbalstad. Niettemin is er nog wel wat aan te merken op De Kuip. De bereikbaarheid laat bijvoorbeeld te wensen over. Wie Feyenoord bezoekt voor een belangrijke wedstrijd staat op de Van Brienenoordbrug reeds in de file. De parkeergelegenheid lijkt ook nog niet optimaal (in Arena 15.000, in De Kuip 1.500), al zal daar ongetwijfeld aan worden gewerkt. Bovendien zitten in Rotterdam bij slecht weer niet alle toeschouwers overdekt.

Het bestuur betaald voetbal van de KNVB, ook vertegenwoordigd in Euro 2000, heeft nog een akkefietje op te lossen met de gemeente Rotterdam. Na de bekerfinale Ajax-PSV wordt het Stadion Feijenoord immers geboycot door de bond voor interlands en bekerwedstrijden. Aanleiding was de eenzijdige beslissing van de toenmalige burgemeester Peper om de aanvangstijd te verplaatsen van de avond naar de middag. Voor Feyenoord-Ajax (20 december) ligt de KNVB weer in de clinch met de gemeente, omdat ook deze topper om half drie moet worden gespeeld. “Dat kost de KNVB een miljoen gulden aan inkomstenderving omdat Canal+ de wedstrijd dan niet live kan uitzenden' zei voorzitter betaald voetbal H. Kesler. Morgen bespreekt het bestuur deze kwestie.

Hoewel gisteren op een persconferentie in het Rotterdamse World Trade Center alle vragen over het EK van Nederland en Belgie zouden worden beantwoord, is er nog een aantal vaagheden.

De overheden van Belgie en Nederland moeten het nog eens worden over de gezamenlijke veiligheidsmaatregelen. Wie toernooidirecteur A. Courtois goed beluisterde, kon horen dat Euro 2000 graag ziet dat potentiele agressieve voetbalfans worden opgepakt voordat ze tot vandalisme kunnen overgaan, zoals afgelopen zomer in Frankrijk. “Desnoods moet de Nederlandse wet hierop worden aangepast', aldus Courtois.

Op het gebied van de kaartverkoop is het nog onduidelijk wie straks de verdeling en distributie van 1,2 miljoen kaarten gaat verzorgen. Binnenkort wordt hierover een besluit genomen. De bonden nemen een aantal activiteiten in eigen hand maar besteden ook uit. Kandidaat is Ticket Service Nederland dat onder meer de kaartverkoop van de Rolling Stones-concerten heeft verzorgd. Haast is geboden want dat bedrijf zegt nu al in tijdnood te komen als volgend jaar maart de eerste reserveringsperiode begint. Van de 1,2 miljoen toegangsbewijzen zal 37 procent vrij worden verkocht. Elk deelnemend land krijgt bovendien per wedstrijd 16 procent van de kaarten.

Elke supporter mag een reserveringsformulier insturen voor maximaal twee of vier kaarten. De toegangsbewijzen komen op naam en zijn niet overdraagbaar. De reserveringsformulieren worden aangevraagd via Internet en een telefonisch informatienummer. Kennelijk wordt zo voorkomen dat telefooncentrales in half Europa overbezet raken.