Noord-Zuidlijn

Arcam wil sloop in de Ferdinand Bolstraat voor de Noord-Zuidlijnbespreekbaar maken (NRC Handelsblad, 22 oktober). In deze huidige smalle straat komen de perrons voor de halte bij de Ceintuurbaan boven elkaar te liggen. Alleen met sloop van een deel van de straat wordt het mogelijk de beide perrons op die plek naast elkaar aan te leggen.

Maar er kan ook een andere keus gemaakt worden. Geen stations onder de Vijzelgracht en de Ceintuurbaan, maar een station onder de Weteringschans en het volgende onder het Troostplein. Op beide plekken is genoeg ruimte om zonder sloop een prettig station aan te leggen. Bovendien sluit een halte onder de Weteringschans beter aan op de belangrijke trams langs het Singel.

Ook een halte op het Troostplein trekt veel reizigers zo heeft het GVB eerder berekend. De overstap tussen metro en tram is bij de Ceintuurbaan minder belangrijk dan die bij de Weteringschans.

Bovendien ontbreekt op de Ceintuurbaan de ruimte om een aangename overstaphalte aan te leggen, tenzij men het autoverkeer duidelijk vermindert.