Stakingen Franse tram en bus om onveiligheid

In Lille, Amiens, Lyon, de voorsteden van Parijs, Marseille, Chambery, Grenoble en andere steden van Frankrijk is het openbaar vervoer de laatste dagen getroffen door stakingen. In alle gevallen is de aanleiding: agressie tegen bestuurders. Op veel lijnen is politie ingezet.

Spontane stakingen bij het Franse openbaar vervoer zijn een vast verschijnsel geworden. Terwijl het sociale klimaat juist beter is dan het in jaren is geweest, wordt het werk toch vaak neergelegd, meestal nadat een collega is aangevallen. Daarbij gaat het om zowel trein als bus, in grote en kleine steden en in de regio.

In de wijde omstreken van Avignon ligt het treinverkeer stil omdat zaterdagmorgen een conducteur op zijn gezicht is geslagen door een man zonder kaartje aan boord van de regionale trein Avignon-Lyon. In de hele regio Zuid-Oost legden spoorwegmensen daarop het werk neer.

Gisteren was er spoedoverleg zowel van het personeel onderling als met de directie. Nog maar een op de vijf regiotreinen rijdt. Alleen de langeafstandstreinen in de streek zijn niet stilgelegd, al is er wel sprake van vertragingen.

De afgelopen weken werden conducteurs en machinisten in en bij regiotreinen rondom Parijs aangevallen. Het werd het begin van een nieuwe reeks gevallen van agressie in Picardie, het Rhone-dal en in Noord-Frankrijk. In Lille, Straatsburg en Lyon is het openbaar vervoer al dagen verstoord. Steeds eist het personeel meer veiligheid, zonder dat iemand een antwoord heeft op het gevoel van toenemende onveiligheid. “Je kan niet achter iedere bestuurdersstoel een agent neerzetten', erkende een actievoerder gisteren.

De gebruikelijke reactie van de autoriteiten is meer politie inzetten. Maar men kan niet op iedere bus tram en trein politiemensen meesturen. Voor bussen die 's nachts onrustige voorsteden bedienen, worden regelmatig volgauto's van de politie ingezet die de bussen systematisch begeleiden.

In Lille lijkt de situatie steeds meer uit de hand te lopen.

Daar gingen de buschauffeurs vandaag hun zesde stakingsdag in. Sinds begin september zijn al tien chauffeurs aangevallen.

Er komen daar ook nog sociaal-economische problemen bij: vanwege de onveiligheid neemt het gebruik van de bussen gestadig af. Veel passagiers betalen ook niet. Dat tezamen leidt tot directievoorstellen om te bezuinigen en de dienstverlening af te slanken. Daar voelen de chauffeurs niet voor. Zij willen de werkgelegenheid niet laten wegvloeien in een klimaat van angst en onveiligheid.

Op grond van de werkdruk en de spanning willen de bonden dat een fors aantal nieuwe chauffeurs wordt aangenomen en de pensioenleeftijd wordt verlaagd. Dat pakket maakt de rentabiliteit van het openbaar vervoer in Lille en omstreken niet automatisch gezond. De grootste vakbond, de CGT, eist verder op korte termijn aanstelling van 200 deelnemers aan een jeugdbanenplan om orde te houden in de bus.