Chaos Malpensa valt met geen pen te beschrijven

Het nieuwe Milanese vliegveld Malpensa is officieel geopend. Maar de chaos die dat opleverde valt met geen pen te beschrijven. Alleen de barkeepers waren blij. Met zoveel gestrande reizigers waren zij snel door hun voorraden heen.

De harmonie stond er wat verloren bij in de vertrekhal, gisteren op de eerste dag van het nieuwe Milanese vliegveld Malpensa. De vrolijke deuntjes gingen verloren in een chaos van zoekgeraakte bagage, afgelaste vluchten, stilgevallen roltrappen, haperende incheckautomaten, spoorloze bussen, en tientallen andere grote en kleine problemen. Het grondpersoneel vroeg om begrip. Was niet ook in Hongkong en in Denver veel misgegaan op de eerste dag? Maar vanmorgen hield de verwarring onverminderd aan. Rond half elf waren al dertien vluchten afgelast en liep de vertraging op naar de twee uur.

De dramatische verhalen stapelen zich op. De passagiers uit Catania die gisteren via Milaan naar Geneve wilden vliegen, konden pas vanmorgen hun reis vervolgen. De Russische pianiste Natalia Strejtsjenko werd heen en weer gestuurd tussen Malpensa en Linate, het andere vliegveld van Milaan. Na een lange vlucht uit New York moesten mensen tweeeneenhalf uur wachten op hun koffer. Piloten die door de verkeersleiding naar een bepaalde slurf werden gestuurd, ontdekten dat daar nog een ander toestel stond, of taxieden lang rond omdat ze de weg niet konden vinden. Reizigers die stonden te wachten op een bus die hen naar hun vliegtuig zou brengen, hebben soms meer dan een half uur in de rij gestaan.

Honderden mensen hebben de nacht doorgebracht op het vliegveld wegens problemen met hun vlucht. De veiligheidsdienst moest een paar keer optreden om dreigende ruzies tussen passagiers en het vliegveldpersoneel te sussen.

De chaos was zo groot dat gistermorgen even is overwogen het vliegveld te sluiten. Toen is besloten een reeks inkomende vluchten met vertraging te laten vertrekken, zodat de problemen voor een deel werden verplaatst naar andere vliegvelden.

Voor vandaag stonden er zevenhonderd vluchten gepland, maar het was rond het middaguur al duidelijk dat dit aantal nooit gehaald zou worden. Gehoopt wordt driekwart van de geplande vluchten doorgang te kunnen laten vinden. Een steeds terugkerende klacht van passagiers was het gebrek aan juiste informatie. De gegevens op de elektronische mededelingenborden bleken vaak niet te kloppen. Om drie uur 's middags zijn de meeste monitors in arren moede maar uitgeschakeld.

Veel van de problemen worden toegeschreven aan het computersysteem dat het personeel op het vliegveld moet vertellen waar het naar toe moet. Daardoor liep de afhandeling van passagiers en bagage en de bevoorrading van de vliegtuigen vaak helemaal vast.

De directie van het nieuwe vliegveld, dat een sleutelrol speelt in de samenwerkingsplannen tussen de luchtvaartmaatschappijen Alitalia en KLM, is ondanks alles niet ontevreden. “We hebben stand gehouden, met de tanden op elkaar, maar we hebben stand gehouden,' zei Giuseppe Bonomi president van het vliegveld. “Als we de zaken de komende twee, drie dagen zo kunnen laten lopen, moeten we over een week op schema liggen.'

De Europese Commissie heeft de gedwongen verplaatsing van alle vluchten van Linate, dat veel makkelijker bereikbaar is vanuit Milaan, naar Malpensa tegengehouden met als argument dat de verbindingen onvoldoende zijn. Gisteren viel de drukte op de weg naar Malpensa mee, met een paar kleine files. Vanmorgen waren er aanzienlijk meer problemen, ook al wegens stakingen bij de treinen richting vliegveld (het laatste stuk gaat per bus).

De enige tevreden gezichten op Malpensa waren die van de barhouders. Door de grote vertragingen draaiden die gisteren uitstekend. Zo goed dat een aantal bars door zijn voorraad heen was.