Numico koopt deel Biodermal

Speciaalvoedingsproducent Numico (voorheen Nutricia) heeft een belang genomen van 60 procent in drs. Hans Schreuder Laboratoria BV, producent van huidverzorgingsmiddelen onder het merk Biodermal.

De familie Schreuder krijgt in ruil daarvoor een belang van 40 procent in Galenco, een Belgische dochter van Numico, en een niet bekend gemaakt bedrag.

De Laboratoria en Galenco worden samengevoegd. De nieuwe onderneming blijft een zelfstandige dochter van Numico en komt onder leiding van Irene Schreuder-Tjoa. Haar man, oprichter Hans Schreuder, wordt commissaris en zal zich helemaal richten op productontwikkeling. De Laboratoria heeft een omzet van 20 miljoen gulden, waarvan 2 miljoen gulden in Belgie en 18 miljoen in Nederland. Ook Galenco heeft 20 miljoen gulden omzet voornamelijk in Belgie.

“U weet hoe dat gaat: We zijn een familiebedrijf en hebben geen kinderen', vertelt Irene Schreuder in een toelichting. “Daarom maakten we ons zorgen over de toekomst van het bedrijf en wilden we dat `ons kind' goed terecht zou komen. Niet dat het probleem nu al speelde - ik ben 48, mijn man is 57 - maar wel op termijn.'

De Laboratoria, die sinds 1975 bestaan, maken `probleem-oplossende' biologische, dermatologische en hypo-allergene huidverzorgende producten als zonnecreme of gezichtscreme. De producten zijn te koop bij de apotheek, maar ook bij drogisterijen en warenhuizen. “Onze omzet groeit' vertelt Schreuder. “Het bedrijf blijft zelfstandig en blijft gevestigd in Baarn. Maar de synergie met Numico is in de eerste plaats de samenvoeging met Galenco - distributie, marketing, productie - en daarna de distributie via andere Numico-dochters in de rest van Europa. Er is bijvoorbeeld al belangstelling in Scandinavie.'

Numico sluit niet uit dat het belang in de toekomst wordt uitgebreid tot honderd procent. “Maar dat is nu nog niet aan de orde', zegt een woordvoerdster. “We willen de kennis van de familie graag nog in huis houden.'

Numico is vooral bekend als producent van babyvoeding en speciaalvoeding (enteraal klininsche voeding) voor onder meer patienten.

Daarnaast werkt Numico aan uitbreiding van een derde strategische divisie: voedingsuplementen als vitamine-pillen.

Numico noemt de aanwezigheid in de biologische huidverzorgingsmarkt een “logische aansluiting' op haar positie in de gespecialiseerde voedingsmarkt.