HAL-schepen

In zijn bespreking van Bram Oosterwijks boek `Zes maal Rotterdam' (NRC Handelsblad, 20 oktober) memoreert Marc Serne het Vijfde ms Rotterdam als de laatste `Rotterdam' die nog aan de vroegere HAL-schepen herinnert.

Voor liefhebbers van onze voorbije glorie als zeevarende en scheepsbouwende natie is het vermeldenswaard, dat ook nu nog Nederlanders een groot aandeel hebben in de wijze waarop de moderne reizigers hun tochten op de HAL-schepen ervaren. De enorme cruiseschepen die HAL-eigenaar Carnival tegenwoordig laat bouwen, worden nog steeds volledig ingericht volgens de ontwerpen van het Utrechtse architectenbureau VFD, in ons land bekend als de ontwerper van de Schipholtunnel.

Dit bureau, onder leiding van Frans Dingemans, tekende in het verleden al voor de interieurs van de ms Nieuw Amsterdam, ms Noordam en de latere ms Westerdam. Carnival heeft deze lijn doorgezet door ook voor de laatste Rotterdam gebruik te maken van de diensten van dit Nederlandse team van ontwerpers. En nieuwe projecten zijn inmiddels van start met de bouw - in Italie - van de Volendam en de Zaandam.

De uitdaging voor de architecten van VFD is, om de specifieke HAL-atmosfeer in de schepen te handhaven vanuit moderne opvattingen over scheepsbouw. Dingemans heeft daarbij het oeroude principe van het in spiegelbeeld inrichten overboord gegooid en daarmee spannende ruimtelijke overgangen gecreeerd, die de leefbaarheid van de varende hotels nog vergroten. Gezien het succes van Carnival weet de internationale toerist deze Nederlandse inbreng op waarde te schatten.