Coke-smokkelaar dood na laxeermiddel

Een body-packer die cocaine in zijn maag van de Nederlandse Antillen naar Nederland vervoerde, is in januari in het Haagse Bronovo-ziekenhuis overleden nadat hem paraffine als laxeermiddel was toegediend.

De paraffine had de latexbolletjes aangetast waarin de cocaine was verpakt. Een overdosis cocaine veroorzaakte daarna de dood.

In het nummer van het Britse medische tijdschrift The Lancet dat vandaag verschijnt waarschuwt L. Visser, apotheker van de centrale apotheek van de Haagse ziekenhuizen, voor het gebruik van paraffine (of een andere `wonderolie'), die in oudere, maar nog steeds gebruikte toxicologieleerboeken als laxeermiddel wordt aanbevolen.

Latex ontleedt binnen een kwartier als het in contact komt met een minerale olie. Dat werd tien jaar geleden ontdekt toen bleek dat latex condooms lekraken bij gelijktijdig gebruik van een oliebevattend glijmiddel.

De overledene was een 49-jarige man die bij aankomst uit de Antillen op Schiphol verdacht van drugsmokkel was gearresteerd. Hij hallucineerde was opgewonden, zweette, had buikpijn en kon niet meer staan. Onderweg van de Antillen naar Nederland had hij niets gegeten of gedronken. Onderweg naar het Scheveningse gevangenisziekenhuis raakte hij buiten bewustzijn en werd naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht. Tests op bloed en urine lieten zien dat hij onder invloed van cocaine was. Naast andere medicijnen kreeg hij paraffine-olie als laxeermiddel.

In het etmaal daarna werd hij niet beter en de concentratie cocaine in zijn bloed liep op. Er werd besloten tot een operatie om zijn maag en darmen leeg te halen, maar vlak daarvoor overleed hij aan hartritmestoornissen.

Bij obductie vond de patholoog meer dan 150 latexbolletjes met cocaine in zijn maag en darmen. De helft ervan was opengebarsten. De inhoud van een bolletje (5 gram) was overigens al een dodelijke dosis.