Kenji Nagai

Exposeren in Wako Hall, een gerenommeerd warenhuis in Tokio, is het beste wat je als Japanse kunstenaar kan overkomen. Gegarandeerde aanloop van kooplustigen.

Het is jammer dat dit concept van exposeren-in-een-warenhuis niet is toegepast bij de uitwisseling van studenten en docenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de academie Musashino Bijyutsu Gakuen in Tokio. De spil van deze uitwisseling is de Japanse kunstenaar Kenji Nagai (1947) die tien jaar geleden als gaststudent een jaar doorbracht in Den Haag, en nu als docent is verbonden aan de kunstacademie in Tokio. In samenwerking met Georg Hadeler en Anton de Ridder, docenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten heeft hij een uitwisselingstentoonstelling georganiseerd in Museum Panorama Mesdag in Den Haag en tegelijk in verschillende galeries in Tokio, waaronder deze maand in Bumpodo Gallery. De werken die Nagai heeft meegenomen van zijn studenten van de afdeling Grafiek zijn divers. De stijlen gaan alle kanten op, varieren van abstract expressief tot een enkele kloon van de Japanse kunstenaar Hokusai. Het is jammer dat de tentoonstelling Exchange Exhibition of Graphic Art in Museum Panorama Mesdag alleen werk van de Japanse studenten laat zien. Volgens Nagai leren zijn studenten vooral de technische kneepjes van het vak, terwijl de Nederlandse studenten meer met vrije kunst en zelfontplooiing bezig zijn.

Dit verschil in opleiding heeft Nagai tien jaar geleden ook ervaren. Sinds zijn jaar op de Koninklijke Academie is hij voor nu voor de eerste keer terug. Het was zijn grote voorbeeld Vincent van Gogh die Nagai destijds naar Nederland heeft gelokt. In de lithografieen die hij nu bij ViaGalerie in Den Haag exposeert is de invloed van deze grote impressionist nog voelbaar. Van Gogh experimenteerde met heldere, zuivere kleuren die hij niet op zijn pallet mengde maar rechtstreeks in kleine streekjes op het doek zette.

Op een vergelijkbare manier laat ook Nagai de sporen van zijn penseel achter. Daarbij zijn het niet de figuratieve voorstellingen die hem interesseren maar probeert hij in zijn werk het materiaal te doorgronden. De twintigdelige serie lithografieen zijn een haast obsessieve studie naar het mogelijke samenspel van vertikale, fijne lijnen, ritme en ruimte. Eenvoudig en krachtig, veelal in een kleurenmix van rood, paars en bruin.

Nagai is op zijn plaats bij ViaGalerie. Kunstenaar, handelaar en galeriehouder Henk VanderVet heeft een grote collectie grafiek, van ondermeer Corneille, Brands en Appel. In zijn eigen zeefdrukatelier drukte hij in 1973 nog een eerste prent van Karel Appel. Om en rond het geexposeerde werk van Nagai hangt en staat ook ander werk uit VanderVet's collectie. De galerie op een hoog aan het Noordeinde op de drukke Paleispromenade heeft zodoende veel weg van een gezellige rommelige toko. Zelf zegt hij van zijn handel niet rijk te worden, maar de slimme inrichting en de klinkende namen in zijn collectie getuigen van een handelsgeest die doet denken aan het Japanse warenhuis Wako Hall.