Broekluier bezorgt Hoogezand 200 banen

Uni-Charm Molnlycke opende gisteren in Hoogezand een nieuwe fabriek voor de productie van broekluiers, een nieuw product voor de incontinententiemarkt. De fabriek biedt tweehonderd mensen werk, en uitbreiding ligt in het verschiet.

In Hoogezand is voor 105 miljoen gulden geinvesteerd in een 55 meter lange productielijn, waar de luierbroek van grote rollen kunststofdoek met hoge snelheid wordt afgewikkeld, `geknipt' en `geplakt'. De nieuwe fabriekshal behoort tot de grootste in zijn soort in Europa. Het ministerie van Economische Zaken kende de fabriek, die tweehonderd mensen werk biedt, een investeringspremie toe van twintig procent.

Directeur Textor verklaarde gisteren bij de opening de komende twee jaar nog eens vijftig miljoen gulden in de fabriek te investeren. “We gaan zeer snel groeien. Volgend jaar staat hiernaast net zo'n hal.' Het aantal arbeidsplaatsen zal dan toenemen tot 250.

Volgens Textor geeft de Tena pant zijn bedrijf een voorsprong in de moordende concurrentiestrijd met onder andere Procter & Gamble en Kimberly-Clark. “We moeten onze concurrenten elke dag bestrijden', onderstreepte ook S. Angwald, directeur van SCA Products gisteren.

Tena claimt met een aandeel van 22 procent het leiderschap op de wereldmarkt voor incontinentieverband. Op die markt wordt jaarlijks voor 1,7 miljard gulden omgezet. De totale omzet van SCA Hygiene Products (13.600 werknemers) bedraagt 6,7 miljard gulden, het bedrijfsresultaat komt uit op 660 miljoen.

Angwald noemt Nederland belangrijk voor SCA. In vestigingen in Tilburg, het Friese Burgum, Gennep en Hoogezand heeft het concern in totaal 1.500 mensen werken.

De Nederlandse incontinentiemarkt is goed voor 230 miljoen gulden omzet, waarvan 160 miljoen op de particuliere markt (de ziektekostenverzekeraar vergoedt het materiaal op doktersvoorschrift) en 70 miljoen op de intramurale markt (zieken- en verpleeghuizen) wordt gerealiseerd.